تبلیغات بازرگانی: گلدیران چندیست برند جی پلاس را درحوزه لوازم الکترونیک به بازار عرضه کردهاست. جی پلاس برندیست که ورودش به بازار پرسروصدا و گسترده بوده و فعالیتهای مختلفی را در زمینه تبلیغات و مسئولیت اجتماعی اجرایی کرده است. تبلیغات بازرگانی برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فعالیتهای اخیر گلدیران و جی پلاس گفتگویی را با "علیرضا لاهیجانیان معاونت بازاریابی گلدیران" و "کیوان شکرانی مدیر برند شرکت گلدیران" داشته که در ادامه میخوانید.از این روزهای گلدیران برایمان بگویید؟علیرضا لاهیجانیان: این روزهای گلدیران متفاوت از روزهایی نیست که مابقی برندها در حال سپری کردن آنها هستند. گلدیران نیز به عنوان عضوی از جامعه جهانی در حال عبور از مرحله ای سخت و با شرایطی متفاوت به نسبت سال قبل است. حمایت از پرسنل به عنوان مهمترین وظیفه شرکت در راستای مسئولیت اجتماعی سرلوحه اقدامات این روزهای گلدیران در نظر گرفته شده است. وظیفهای که شاید برروی کاغذ بعنوان سرفصلی از مسئولیت اجتماعی نوشته نشود اما برای گلدیران بسیار مهم است. ما نیز مانند سایر شرکت ها در تلاش هستیم که زندگی را در کنار کویید۱۹ با آرامش بیشتری طی کنیم. نزدیک به ۱۹۰۰ نفر در حوزههای مختلف در گلدیران مشغول به کار هستند اما یک نفر از آنها در این روزها تعدیل یا بیکار نشده است. گلدیران معتقد است تازمانی که از درون سازمان به آرامش نرسیده اجرای اقدامات مسئولیت اجتماعی بیرون سازمان کار صحیحی نیست.به همین دلیل ابتدا کار را از درون سازمان شروع و پرسنل خود را حفظ کرده است.گلدیران اقداماتی نیز در حوزه مسئولیت اجتماعی اجرایی کرده است، در این باره توضیح بفرمایید؟لاهیجانیان: اتفاقات اخیر برای تمامی فعالان حوزه مارکتینگ در ایران و جهان تازگی دارد. همین تازگی باعث شده که فعالان نظرات مختلفی را در این باره ابراز کنند. برخی عنوان میکنند؛باید کرونا را فراموش و بدون اشاره به وجود آن فعالیتهای بازاریابی را طراحی و اجرا کنیم. این دسته در تلاش هستند که آرامش را با پرت کردن حواس مخاطبان از موضوع کرونا به جامعه بازگردانند. انگار که اتفاقی نیوفتاده است. دسته دوم معتقدند که شرکتها باید مستقیم و با جدیت درباره موضوع کرونا صحبت و آگاه سازی کنند. حتی اگر کسب وکار آنها کاملا نامرتبط باشد. در این میان گروه سومی هستند که فعالیت مارکتینگی خود را با موضوع کرونا تلفیق کرده و سعی در پمپاژ انرژی در زندگی توام با کرونا دارند. این دسته از شرکتها پذیرفتهاند که کرونا در کنار ما هست و باید به شکلی در کنار هم با انرژی و نگاه مثبت زندگی کنیم. گلدیران در تلاش است که به گروه سوم نزدیک باشد. همین دیدگاه باعث شد که پروژه ای را درحوزه مسئولیت اجتماعی کلید زده و اجرا کنیم. در این فعالیت قصد داشتیم به مخاطبان بگوییم: درست است که کرونا آسیب رسان و وحشتناک است اما کسانی را هم داریم که در خط مقدم در این هیاهو در تلاش هستند که از ما حمایت کنند. و همچنین کسانی در پشت این خط مقدم سعی در ایجاد آرامش در زندگی شخصی پرستاران خط مقدم دارند. همین پیام در ویدیوی تلویزیونی نیز به تصویر کشیده شد. پدری که همسر یک پرستار است، در تلاش است علاوه بر دورکاری در منزل، فضای شاد و پرانرژی را برای فرزند خود فراهم کند. در این ویدیو یک زندگی عاد و با انرژی در شرایط کرونایی به تصویر کشیده شد. تصویری که در آن کمی از تلخی و ترس از کرونا کم شده است. گلدیران با وجود هزینه های بالای رسانه ها لازم دانست اینبار بجای محصول خود، در ارایه انرژی و ایجاد حس مثبت بدون تاکید زیاد بر برند سرمایه گذاری کند و در این پروژه به سهم خود وظیفه خود را نسبت به جامعه و اتفاقات اخیر را در قالب پمپاژ انرژی و کاهش اضطراب و ترس ادا کند. همیشه خط باریکی مسئولیت اجتماعی را از تبلیغات جدا میکند. معتقدم اگر یک فعالیت مسئولیت اجتماعی درست و بر اساس تفکری انسان دوستانه برنامه ریزی و اجرا شود نیاز به تکرار نام برند و محصول آن نیست و مخاطبان خود در پی برند مجری خواهند گشت. معتقدم مردم در حوزه بازاریابی آگاهانه یا ناآگاهانه بسیار هوشمندند و همین نگاه باعث شد که حجم حضور برند جی پلاس و گلدیران در فعالیت مسئولیت اجتماعی اخیر بسیار کمرنگ باشد. در تلاش بودیم؛ مخاطبان حس واقعی را از ویدیو دریافت و جنبه تبلیغاتی کار بسیار کمرنگ باشد. سعی کردیم پیام کمپین متعلق مردم باشد و نه متعلق به گلدیران یا جی پلاس. همین موضوع باعث شد که ما حتی لوگوی جی پلاس را از پشت مانیتور بازیگر مرد در ویدیو بسیار محو کنیم…بازخوردهای متفاوتی دریافت کردیم. آنقدر حضور برند کمرنگ بود که برخی مخاطبان در ابتدا گمان میکردند ویدیو توسط صداوسیما ساخته شده است. پس از مدت کوتاهی، کنجکاوی مخاطبان تحریک شد که مجری کار چه برندی است. برخی هم انتقاد میکردند که چرا لوگوی گلدیران یا جی پلاس از ابتدای برروی تصویر به وضوح نشان داده نشده است؟ در مجموع از پروژه استقبال بسیار خوبی شد و به نظرم با توجه به تفاوت رویکرد و نگاه به CSR ، اهدافی که برای این پروژه تعریف کرده بودیم محقق شد.درباره ال جی و نتایج همکاری با این برند برایمان بگویید؟لاهیجانیان: گلدیران با سابقه ۳۰ ساله، به عنوان نماینده ال جی و ارائه دهندهی خدمات پس از فروش در ایران بسیار شناخته شده است. همگان میدانند، به واسطه تحریمها و چالشهای پیش آمده امکان فعالیت برندهای خارجی مانند ال جی در ایران فعلا امکان پذیر نیست. البته برند ال جی تا آخرین روزهای فعالیت خود نیز همکاری خوبی را با ما داشت اما به واسطه مشکلات ، نزدیک به یک سال و نیم است که دیگر واردات محصولات ال جی مقدور نیست. عدم واردات محصولات به مشکلات واضحی که در کشورمان پیش آمده باز میگردد و ربطی به بدعهدی کره ای ها ندارد. موضوعی که برخی از افرادعنوان میکنند که کرهایها در این میان همکاری لازم را نداشتهاند که صحیح نیست. اتفاقا بازار ایران برای کرهایها همیشه بسیار جذاب است و آنها تا لحظه آخر تمام تلاش خود را برای ورود محصولات انجام دادند. با تمام چالشهای پیش آمده ما همان گلدیران هستیم که به شعار گلدیران ضمانت خرید شما پایبندیم. البته ما ۶ – ۷ سال پیش پروژه ری برندینگ گلدیران را اجرا و شعار "روی خوش زندگی" را جایگزین شعار "ضمانت خرید شماست" کردیم. شعاری که اگر اطمینان و تعهد به همراه نداشته باشد، عملا معنای خود را از دست میدهد. بنابراین درست است که ال جی وجود ندارد اما مشتریانی که به واسطه اطمینان به گلدیران از ما خرید کردهاند، وجود دارند. مشتریانی که گلدیران با همان استانداردهای قبلی به آنها خدمت رسانی میکند. ال جی هم در زمینه تامین قطعات برای خدمات پس از فروش همکاری های خوبی داشته است. در نتیجه خریداران محصولات ال جی نگران شیوه حمایت گلدیران از آنها نباشند. ما تا پایان تعهداتمان و حتی تا پایان عمر طبیعی محصولات، حتما کنار خریداران خواهیم بود.شیوع ویروس کرونا همزمان با روزهای داغ فروش بسیاری از برندها شد، آیا گلدیران نیز با کاهش فروش برند جی پلاس روبرو شد؟لاهیجانیان: کسب وکاری نمیتواند ادعا کند که روزهای بیچالشی را سپری میکند اما گلدیران پیش از این و همگام با ترند جهانی فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کرده است. این فروشگاه نزدیک به یکسال و نیم است که با نام گلدیران پلاس (goldiranplus.ir) در حال فعالیت است. این اقدام به موقع باعث شد که دچارکاهش فروش جدی نشویم و مخاطبانی که قصد خرید داشتند بتوانند به راحتی محصولات گلدیران را پیدا کنند. برهمین اساس در دوران قرنطینه درصد قابل توجهای از فروش گلدیران به فروش اینترنتی اختصاص پیدا کرد. این درحالی است که پیشاز این در شرایط عادی سهم فروش اینترنتی خیلی کم بود. بنابراین گلدیران برای برون رفت از شرایط پیش آمده و آسیب کمتر پیش از این راهکاری را اجرایی کرده بود. هرچند که فروشگاههای فیزیکی به دلیل ترافیک کمتر تحت تاثیر قرار گرفتند اما در مجموع در حوزه فروش به مشکل جدی برخورد نکردیم.
از جی پلاس برایمان بگویید؟ گلدیران با چه هدفی این برند را روانه بازار کرده است؟لاهیجانیان: از همان زمانی که پروژه ری برندینگ گلدیران را اجرایی کردیم، رویای خلق برندی اختصاصی برای گلدیران داشتیم. اما به دلایل مختلف اجرای کار به تعویق افتاد تا اینکه بحث تحریمها و خروج برندهای خارجی از کشور مطرح شد. چنین شرایطی بهترین زمان برای ورود برند جی پلاس به بازار بود. تیمهای مختلفی شروع به کار کردندو ما از تجربه متخصصان خارجی (expats) برای خلق برند استفاده بسیاری کردیم. برای مثال: مدیران استراتژی و خط تولید جی پلاس در گلدیران از کشور کره هستند. در حوزه فروش نیز از تجریبات یکی از مدیران ارشد کوکاکولا که اصالتا ایتالیایی هست استفاده میکنیم. بنابراین زمانی که قرار شد جی پلاس پا به میدان بگذارد، با جدیت بر آن متمرکز شدیم. درواقع برای اینکه پروازی در سطح دیگر داشته باشیم باید تخصصهایی در سطح دیگر به خدمت می گرفتیم. با چنین رویکردی جی پلاس در روزهای آخر سال ۹۷ با تلویزیونهایش وارد بازار شد و با استقبال بسیار خوبی روبرو شد. من از منظر بازاریابی اصرار دارم جی پلاس یک برند ملی است چراکه تفکر و فلسفه آن ایرانیست. پس انعکاس این موضوع را در فعالیت های بازاریابی مبینیم. طبیعتا در زمینه تولید با نگاه به وظیفه اشتغالزایی و کاهش ارزبری، روز به روز در صدد افزایش عمق تولید با توجه به محدودیت ها و شرایط خاص کشور هستیم. ولی در حوزه تبلیغات و بازاریابی اصراری بر پمپاژ پیام تولید ملی برای مصرف کننده نداریم. چراکه برای مصرف کننده در همه دنیا کیفیت محصول و حس ارتباط با برند اهمیت دارد تا کشور محل تولید آن. همانطور که برند های مطرح جهان اصالتا متعلق به یک کشور هستند لیکن محل تولید آنها ممکن است در هر کجای دنیا باشد. جی پلاس برند متعلق به گلدیران است و هر زمانی که چالشهای کشور حل شود و برندهای خارجی بازگردند، در کنار ال جی به کار خود ادامه خواهد داد. برخی عنوان میکنند که جی پلاس از درون ال جی بیرون آمده اما واقعیت این است که ال جی برند مستقل کرهای و جی پلاس برند مستقل ایرانی است. شاید لینک ذهنی قوی بواسطه خدمات گلدیران برای ال جی موجب این سوتفاهم باشد!آیا جی پلاس کیفیت ال جی را دارد؟لاهیجانیان: الجی یک برند کره ای بنام با تجربه بسیار در خلق و ارایه تکنولوژی های برتر در دنیا است. جی پلاس کیفیت ال جی را دارد البته نه در خلق تکنولوژی یا حرکت بر لبه تکنولوژی. مثلا در حال حاضر تمامی ردههای تلویزیون فول اچ دی با کیفیت، با برند جی پلاس عرضه میشود و همچنین تمرکز ویژهای بر تولید تلویزیونهای یواچ دی دارد. به زودی مدلهای بالاتری نیز به بازار عرضه خواهد کرد. جی پلاس تمرکز ویژهای بر تنوع سبد محصولی خود دارد. ما جی پلاس را برند لوازم الکترونیک میدانیم نه فقط خانگی یا صوتی-تصویری. در حال حاضر ۱۳ گروه محصولی را ارایه میکند و به ارايه سایر محصولات حوزه لوازم الکترونیک در آینده نیز نگاه ویژه ای دارد.جی پلاس چه گروه مخاطبانی را هدف قرار داده است؟کیوان شکرانی: شاید نتوان برای گروه محصولی لوازم خانگی و الکترونیکی مانند گروه محصولی FMCG ها گروه مخاطبان مشخصی در نظر گرفت. این گروه محصولی لوازم اساسی هستند که تقریبا تمام افراد به آنها نیاز دارند. اما با این حال ما گروه مخاطبان جی پلاس را خانواده های در بازه سنی بین ۲۵ تا ۵۰ سال در نظر گرفتهایم. بسیاری از مخاطبان هوشمند به این نکته پی بردهاند که برای دسترسی به تکنولوژی و زندگی راحتتر نباید تمام درآمد خود را خرج تکنولوژی کنند. برندهایی هستند که این نیاز مخاطبان هوشمند را پاسخ میدهند. جی پلاس جزء این گروه از برندها است.درواقع جی پلاس سه وعده مهم را به مخاطبان داده است. یک: تکنولوژی را با کیفیت مناسب در اختیار مخاطبان بگذارد. دو: خدمات پس از فروش را در سطح جهانی به مخاطبان ارائه دهید. سه: محصولات را با قیمت اسمارت ارائه میدهد. ما معتقدیم آن تکنولوژی که مردم برای زندگی راحتتر نیاز دارند را باید برای آنها فراهم کنیم. بنابراین در تلاش هستیم تا مطابق شعار گلدیران، روی خوش زندگی را به مخاطبان نشان دهیم و دامنه گسترده تری از جامعه از محصولات جی پلاس و بطور کلی از تکنولوژی استفاده کنند. جی پلاس براساس این سه وعده بنا نهاده شده است. برند سعی دارد در ارتباطات با مخاطبان به این سه وعده وفادار باشد. جی پلاس از گلدایران آمده و ارزش افزودهای است که این سازمان ایجاد کرده است.همچنین جی پلاس علاوه بر نام محصول، نام برند شبکه توزیع قدرتمند گلدیران نیز است. نامی که این روزها برسردر فروشگاههای گلدیران نیز نقش بسته است.آیا توزیع محصولات برند در سراسر کشور انجام میشود؟شکرانی: بله توزیع بصورت سراسری از طریق فروشگاههای اختصاصی گلدیران و فروشگاه های نماینده ای گلدیران انجام میشود. علاوه براین، در فروشگاههای مدرن، تعاونیها و هر جایی که مردم برای خرید لوازم الکترونیک مراجعه میکنند، جی پلاس در آنها حضور دارد. در تلاش هستیم شبکه توزیع را هر روز گستردهتر کنیم و تمرکز ویژهای بر توزیع اینترنتی داشته باشیم. با توجه به شرایط اخیر سبک زندگی مردم تغییر کرده و آنها تمایل بیشتری به خرید اینترنتی دارند، ما نیز از حدودی یک سال گذشته فروشگاه اینترنتی گلدیران را ایجاد کردیم. لازم به ذکر است: جی پلاس فعالیتهای گستردهای را نیز در جهت آگاه سازی نمایندگان فروش و توزیع انجام داده است. آنها سرمایه برند محسوب میشوند و آگاه سازی این گروه از مخاطبان بسیار با اهمیت است. خوشبختانه بازخوردهای خوبی از این دست از فعالیتها دریافت کردیم.برند از نظر نمودار رشد در چه مرحلهای است؟شکرانی: هر چند استقبال و علاقه مخاطبان فراتر از انتظار ما بوده اما ما هنوز در مرحله معرفی و آگاه سازی هستیم و تمامی فعالیتهای ارتباطی بر همین موضوع متمرکز شده است. برای برقراری ارتباط با مخاطبان در دوره های زمانی گوناگون و طی کمپین های متنوع با استفاده از تمامی ابزارهای تبلیغاتی برند را معرفی کرده ایم. در همین راستا فعالیتهایی را نیز در حوزه مسئولیت اجتماعی اجرایی کردهایم.آیا در تبلیغات از اعتبار گلدیران در کنار جی پلاس استفاده شده است؟ شکرانی: نام گلدیران به عنوان پدر معنوی جی پلاس در تمامی فعالیتهایی تبلیغاتی در کنار جی پلاس و به عنوان ارایه دهنده گارانتی و خدمات پس از فروش این برند قرار گرفته است. در تلاش هستیم که با بالابردن آگاهی مخاطبان جایگاه جی پلاس را در بازار تثبیت کنیم.انتظار میرود که همانگونه که گلدیران در میان تعداد زیادی از مخاطبان محصولات لوازم الکترونیک شناخته شده است، جی پلاس نیزبه عنوان برندی پرقدرت در ذهن مخاطبان نقش ببندد. جی پلاس فعلا ۱۳ گروه محصولی به بازار عرضه میکند و به زودی دامنه محصولات برند گستردهتر خواهد شد.درباره فعالیتهایتان در شبکههای اجتماعی برایمان بگویید؟شکرانی: گلدیران مدتهاست در شبکههای اجتماعی حضور دارد اما از تابستان سال گذشته و حضور جی پلاس رشد دنبال کنندگان صفحههای اجتماعی گلدیران بخصوص اینستاگرام قابل توجه بوده است. کمپینهای متعددی در دیجیتال برگزار شده است. ما معتقدیم استمرار بر یک پیام نتیجه بخش خواهد بود. این پیام میتواند به شکلهای مختلف و جذاب به مخاطبان ارسال شود. نکته مهم این است به نسبت سرمایه گذاری صورت گرفته در تبلیغات تا بدینجای کار، سهم قابل قبولی از بازار را نیز بدست آوردهایم و روزبه روز شاهد افزایش نرخ نصب محصولات هستیم. میزان درگیری مخاطبان در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی نیز فراتر از انتظار بوده و در حال افزایش است. با در نظر گرفتن تمام شرایط به نظرم جی پلاس میتواند جایگاه بالاتری در بازار کسب کرده و به زودی یکه تاز بازار شود. در مجموع جی پلاس قصد دارد، در آسمان متفاوتی پرواز کند.درباره جایگاه برند جی پلاس در بازار بیشتر توضیح دهید؟لاهیجانیان: سال گذشته (۲۰۱۹) جی پلاس در هایپراستار رتبه یک فروش تلویزیون را بدست آورد. هایپر استار فضایی است که تمامی برندها بدون زرق و برق در کنار هم قرار میگیرند. در چنین فضایی جی پلاس با اینکه یک ماه از سایر برندها فروش سال خود را دیرتر شروع کرده جایگاه خوبی را بدست آورد.در نگاه کلان، ما معتقدیم برای موفقیت و خلق برندملی انحصارطلبی و به تنهایی حرکت کردن امکان پذیر نیست. برای تغییر نگاه مخاطبان نسبت به برند ایرانی باید در درجه اول صنعت لوازم خانگی و الکترونیک یک کشور برند شود. امیدواریم مابقی فعالان بازار نیز با همین نگاه در یک فضای رقابتی سالم حرکت کنند. مطمئنا اگر رقبا پیشرفت نکنند ما نیز پیشرفت نخواهیم کرد. اگر بخواهیم در جامعه جهانی حوزه الکترونیک حرفی برای گفتن داشته و به صادرات پایا فکر کنیم باید در کنار هم باشیم. یک برند به تنهایی نمیتواند برند یک صنعت را ارتقا داده و به حرکت در آورد. در تلاش هستیم با همکاران خود در این صنعت، ارتباط سازنده برقرار کنیم. امیدوارم به یک آرمان مشترک برای حرکت در جهت موفقیت صنعت الکترونیک کشور برسیم. به نظر ما، این نگاه به نوعی حلقهی گمشده صنعت ماست. رقابت برندها برای رسیدن به یک هدف بزرگ. رقابتی بر پایه کیفیت و سرعت و مسلما لذت بخش که منجر به ارتقای برندها وکیفیت صنعت لوازم خانگی و الکترونیک ایران خواهد شد.
tablighatbazargani.ir- نرگس فرجی