تبلیغات بازرگانی: کسب و کارها و استارتاپها روزهای سختی را پس از شیوع ویروس کرونا میگذرانند. استارتاپهایی که امید به سرمایه گذاریها تازه دارد و عنوان میکنند که اگر اجازه ورود به بورس را داشته باشند، روزهای بهتری را سپری خواهند کرد. با دکتر حمیدرضا قاضی مقدم مدیریت واحد موبایل شرکت سامانههای یکپارچه سیمرغ تجارت به گفته نشستهایم تا تاثیرات کرونا را برکسب وکار بخصوص استارتاپها را بررسی کنیم.کرونا دوران سختی برای کسب و کارها رقم زده است. اکوسیستم استارتآپی هم به عنوان بخشی از بدنه اقتصاد دچار مشکلات عدیدهای شده است. برخی از کارشناسان از این دوران با عنوان دوران بحرانی یاد میکنند، شما چه تحلیلی از این وضعیت دارید و این ریسک سیستماتیکی که متوجه کسبوکار شده را چگونه ارزیابی میکنید؟واقعیت موضوع این است که فضای کسب و کار استارتاپی و البته در سطحی کلانتر، فضای کسب و کار کشور برای تحمل چنین بحرانی آماده نبوده و البته این موضوع فقط محدود به ایران نمیشود. هرچند همواره در کنار عوامل تحت کنترل کسب و کارها، عوامل متعددی میتوان برشمرد که در هر یک از حوزه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی، فرهنگی، قانونی و نظایر آن بر سرنوشت کسبوکارها اثرگذارند و البته امکان کنترل آنها وجود ندارد.به واقع، با توجه به فراوانی وقوع عوامل اقتصادی نظیر نوسانات و افزایش قیمت ارز، تحریم و مسائل سیاسی پیرامون آن، شاید آمادگی کسب و کارها و البته استارتاپها برای تحمل تغییراتی از این جنس بیشتر بود. ولی شیوع این ویروس و همه گیری آن در این سطح گسترده از جمله مواردی بود که همه کسب و کارها و طبیعتاً استارتاپها را غافلگیر کرد و بسیاری از کسبوکارهای نوپا و حتی کسبوکارهای دیرپای فاقد پشتوانه مالی مناسب را زمینگیر کرد.در نهایت امر، اینطور میتوان ارزیابی کرد که هرچند به کرات به کسب و کارها توصیه میشود که در رابطه با کسب و کار خود دائماً نسبت به پایش و رصد اتفاقات محیط بیرونی و داخلی حساس باشند، شاید این مساله آن طور که باید و شاید جدی گرفته نمیشود و همچنان که در این نمونه خاص نیز شاهدیم، علاج واقعه به بعد از وقوع آن موکول میشود.بهنظرتان چه استارتآپی هایی از زیر فشار این شیوع عالم گیر و این ریسک سیستماتیکی که به آن دچار شدهاند، زنده بیرون میآیند و میتوانند دوباره در مسیر رشد قرار بگیرند؟ قبل از پاسخ به این سوال اجازه بدهید نوع تاثیرات شیوع ویروس بر کسب و کارها را با هم در قالب یک طبقه بندی کلی مرور کنیم. بر اساس این طبقه بندی کلی، کسب و کارها از حیث میزان آسیب و تغییرات تقاضای ناشی از شیوع کرونا برای محصولات و خدماتشان در یکی از چند دسته زیر جای میگیرند:۱. کسب و کارهایی که شیوع ویروس سبب از بین رفتن تقاضا برای محصولات و خدماتشان گردید. مثلاً کسب و کارها و استارتاپهای مرتبط با حوزه سینما و تئاتر، باشگاههای ورزشی، رستورانها و نظایر آن در این دسته جای میگیرند. این نوع کسب و کارها به سبب محرومیت از جریان ورودی درآمدِ ناشی از افت شدید عرضه محصولات و خدماتشان، آسیب زیادی را متحمل شدند.۲. کسب و کارهایی که شیوع ویروس، سبب از بین رفتن تقاضا برای محصولات و خدماتشان نشد، ولی باعث شد دریافت این محصولات و خدمات از سوی مشتریان به زمان دیگری موکول شود. به عنوان نمونهای از این کسب و کارها میتوان به سفرهای تفریحی و گردشگری، خدمات در محل مثل خدمات تعمیر و نظافت منزل و لوازم منزل، حضوری دریافت خدمات از دفاتر پیشخوان دولت، پلیس +۱۰ و نظایر آن اشاره کرد. این نوع کسب و کارها در نهایت، پاسخگوی تقاضای انباشته مشتریان خواهند بود، ولی جریان و ورودی نقدینگی آنها در دوره شیوع به شدت آسیب دیده است و برای ترمیم آن، به گذشت زمان و تقویت قوای عملیاتی برای پاسخگویی به تقاضای انباشته نیاز است.۳. کسب و کارهایی که شیوع ویروس کرونا بر روی آنها تاثیر منفی داشته ولی به سبب نسبتاً ضروری بودن محصولات و خدماتشان، این آسیب برای کسب وکارها فلج کننده نبود. مشخصاً تاکسیهای اینترنتی را میتوان به عنوان نمونه ای از این نوع کسب و کارها در نظر گرفت که در ابتدای شیوع تحت تاثیر منفی قرار گرفتند ولی به تدریج میزان تقاضا برای خدماتشان به حالت عادی نزدیک شد.۴. کسب و کارهایی که شیوع ویروس کرونا بر روی آنها تاثیرات مثبتی را به همراه داشته و وقوع این اتفاق، ناخواسته برای رشد کسب و کار و تحقق و حتی افزایش شاخص های کسب و کاریشان تاثیرات بسزایی را داشته است. به عنوان نمونه ای از کسب و کارهای این حوزه میتوان به فروشگاههای آنلاین برای خرید اینترنتی، بازی و خدمات تفریح و سرگرمی در محل کاربر و پلتفرمهای نمایش فیلم و ویدئو مثل آپارات، فیلیمو و نظایر آن، کسب و کارهای مرتبط با حوزه خدمات پزشکی آنلاین مثل پزشکت، سوپرمارکتهای آنلاین، خدمات برگزاری جلسات آنلاین و نظایر آن اشاره کرد که شیوع این ویروس، انگیزه زیادی را برای سوق دادن کاربران بالقوه به سمت استفاده از این سرویسها و تبدیل آنها به کاربران بالفعل ایجاد نمود.برگردیم به پاسخ سوال شما. در این بین، مشخصاً کسب و کارهای دسته چهارم، از محل وقوع این شیوع، بیشترین بهره برداری را داشته و در صورت استفاده درست از این فرصت، سکوی پرتاب جذابی برای کسب و کار در اختیار داشته اند. کسب و کارهای دسته سوم، بواسطه وقوع این جریان، کمی تنزل عملکرد داشته اند ولی جبران این عقب ماندگی با تحمل زحمت و تلاش بیشتر چندان دور از ذهن نیست. کسب و کارهای دسته دوم، با مدیریت مناسب نقدینگی و عملیات، میتوانستند با کاهش هزینه های غیرضروری و حفظ سطح سرویس متناسب با سطح تقاضای کاهش یافته، از هزینه های عملیاتی کاسته و اکنون و به تدریج با رفع مساله، مجدداً به تقویت قوای عملیاتی بازگردند و به این ترتیب با پاسخگویی تقاضاهای معوقه، جریان درآمدی را ترمیم کنند.اما در این میان، بیشترین آسیب معطوف به کسب و کارهای گروه نخست است که نه جریان درآمدی مناسبی داشته اند و نه تقاضای محصولات و خدماتشان تعویق یافته که بتوانند با گذر زمان و بهبود اوضاع، از محل پاسخگویی به آن به ترمیم بپردازند. این کسب و کارها در صورت عدم برخورداری از پشتوانه مناسب مالی برای گذر از بحران، با ریسک جدی شکست و حذف از فضای کسبوکار مواجهاند.استارتآپی هایی که رشد کردند نگاهشان به سرمایه گذاران است، ما در سال ۹۷ و ۹۸ هم شاهد کاهش سرمایهگذاری در اکوسیستم استارتآپی ایران بودیم. این درحالی است که برخی از کارشناسان معتقدند، در سال ۹۹، سرمایهگذاران تازهنفسی وارد اکوسیستم میشوند و ما شاهد سرمایهگذاریهای تازهای روی استارتآپهای نوظهور خواهیم بود. شما چه تحلیلی از وضعیت سرمایهگذاری در دوران پساکرونا در اکوسیستم استارتآپی ایران دارید؟اگر بخواهیم جریان کلی فضای کسب و کار را ارزیابی کنیم، مجموعه عوامل حاکی از ناپایدار بودن فضای سرمایه گذاری و چرخش مداوم سرمایه ی سرمایه گذاران خرد و متوسط به سمت بازارهای مختلف سرمایه (بورس، ارز، طلا و سکه و نظایر آن) است. از طرف دیگر، سرمایه گذاران کلان نیز بواسطه مخاطره آمیز بودن بازار مالی در سال جاری، با احتیاط بیشتری اقدام به سرمایه گذاری خواهند کرد و احتمالاً بخشی از سرمایه در اختیار نیز مصروف رفع آسیبهای وارده به کسب و کارهای سبد سرمایه گذاری ایشان میگردد. به این ترتیب، تصور این است که از حجم سرمایهگذاری جدیدِ سرمایه گذاران بر روی استارتاپها در سال جاری (در مقایسه با سال گذشته) کاسته شود و همان مقدار سرمایه گذاری مورد نظر هم روی کسب و کارهایی انجام بگیرد که ضمن برخورداری از جذابیت مالی بیشتر (در مقایسه با حالت قبل)، از ریسک شکست پایینتر و احتمال موفقیت بالاتری برخوردارند. به بیان دیگر و برخلاف روال چند سال اخیر، انتظار میرود با توجه به ریسکهای موجود در حوزه کسب و کار از یکسو و نیاز به خودترمیمی بسیاری از سرمایه گذاران کلان برای رفع آسیبهای ناشی از کرونا بر کسب و کارشان، از انگیزه مسئولیت اجتماعی این اقدامات کاسته شده و همان سرمایه مد نظر هم معطوف کسب و کارهای نوپایی شود که جذابیتشان از مقدار مشخصی فراتر باشد و موفقیتشان تا حدود زیادی تضمین شده باشد.اگر فرض را بر این بگذاریم که در سال ۹۹، سرمایهگذارانی وجود خواهند داشت، چه حوزههایی را دارای ظرفیت میبینید که استارتآپهایی در آنها راهاندازی شوند و سرمایهگذاران را به خود جذب کنند؟اجازه دهید برای پاسخ به این سوال مجدداً از طبقه بندی اشار هشده استفاده کنم. بر این اساس، کسب و کارهای دسته چهارم که شیوع کرونا برای آنان به منزله موتور محرک کسب و کار و شتابگیری بیشتر از قبل محسوب میشود، میتوانند موضوع خوبی برای سرمایه گذاری باشند و البته در این بین، کسب و کارهای آنلاین و خدمات از راه دور در صدر جدول نیازهای مخاطبان و مشتریان محسوب میشوند. به این ترتیب حوزه پلتفرمهای نمایش فیلم و ویدئو و سرگرمیهای دیجیتالی از جنس، بازیها، خرید آنلاین، آموزش آنلاین، خدمات پزشکی و مشاوره آنلاین و نظایر اینها به عنوان بدنه اصلی کسب و کارها و خدمات حوزه حمل و نقل و لجستیک، پرداخت آنلاین، مجموعه های ارائه دهنده خدمات حوزه فناوری اطلاعات و نظایر اینها به عنوان کسب و کارهای تسهیلگر میتوانند جذابیت زیادی داشته باشند.البته لازم است این موضوع را نیز در نظر بگیریم که بعد از پایان شرایط کرونا، طبیعتاً بخشی از تقاضا مجدداً به شیوههای سنتی برآورده سازیِ نیاز بازخواهد گشت و انتظار میرود تقاضای این نوع کسب و کارها از پیک فعلی فاصله بگیرد. با این حال و بواسطه افزایش ضریب نفوذ این خدمات بین کاربران و کاهش هزینه های بازاریابی و جذب مشتری و افزایش میزان تقاضا برای این نوع محصولات و خدمات، شناسایی و سرمایه گذاری سریعتر روی این کسب وکارها میتواند ضمن تامین منابع مالی مورد نیاز این مجموعه ها، زمینه را برای موج سواری بهتر از فرصت پیشآمده برای کسب و کارها و سرمایه گذاران فراهم کند.شیوع ویروس کرونا، قطعا باعث کمرنگ شدن منابع مالی استارتآپی شده و آنها خواه ناخواه دیگر نباید فقط به دنبال سرمایه گذارانی با توان مالی بالا باشند و باید برای حضور در بورس و استفاده از منابع مالی خرد خود را آماده کنند. نظرتان در این باره چیست؟ در رابطه با این که مسیر موفقیت استارتاپها بخصوص در این شرایط، الزاماً از حضورشان در بورس میگذرد، نظر قطعی نمیتوان داد. بویژه این که بعد از گذشت چندین سال از طرح مفهوم استارتاپ در ایران، تازه شاهد آمادگی چند غول و شبهغول استارتاپی برای پیوستن به بازار بورس هستیم و طبیعتاً نمیتوان آن را به عنوان یک نسخه واحد برای همه استارتاپها در نظر گرفت و به استارتاپهای کوچک و متوسط تعمیم و یا آدرس غلط داد. در ارتباط با استفاده از منابع مالی خرد اما ماجرا چیز دیگری است. چرا که با توجه به شرایط فعلی بازار سرمایه و ریسک تغییرات ناگهانی و یکشبه قیمتها در این نوع بازارها، استارتاپی که بتواند سود مطمئن، هرچند کمی کمتر از سود مورد انتظار بازارهای پرتلاطم سرمایه را برای سرمایهگذارانش تامین کند، میتواند نسبت به جذب سرمایه خرد امیدوار باشد. با این همه باز هم نباید از نظر دور داشت که لازم است تامین سرمایه بر اساس پیشبینیهای واقعبینانه از جریان سرویسدهی و جریان نقدی کسبوکارهای استارتاپی صورت گیرد تا سرمایهی سرمایهگذاران خرد و اعتبار استارتاپها در معرض آسیب و خدشه قرار نگیرد.بهعنوان سئوال آخر چه تصویری از دوران پساکرونا و حضور استارتآپها درآن دوران دارید؟در پاسخ به این سوال را با ذکر یک تشبیه پایان دهم: کرونا در واقع سیلی بود که منطقهای را زیر آب برد و با خود مقداری گلولای آبرفتی نیز به همراه آورد. با فرونشست این سیلاب شاهد از بین رفتن گیاهانی هستیم که تاب تحمل سیل را نداشتهاند (استارتاپها و کسب و کارهای آسیبپذیر). همچنین شاهد افزایش رشد گیاهانی خواهیم بود که تا پیش از این در شرایط قبل سیلاب، به سبب عدم دسترسی به مواد غذایی مورد نیاز خود رشد کافی نداشتند و آبرفت سیلاب، این مواد غذایی را برایشان به ارمغان آورده است. (کسب و کارهای منتفع از کرونا و پیامدهای آن). همچنین پوشش گیاهی جدیدی را شاهد خواهیم بود که در لابلای سیلاب و آبرفت همراه آن به منطقه مورد نظر آورده شدهاند و سر از خاک برخواهند آورد (نسل جدیدی کسب و کارهای فناورانه و نوآورانه که تا پیش از این وجود نداشته اند ولی ضرورتشان حس میشود). مضافاً این که با فرونشست سیلاب، باز هم شاهد رویش بخشی از پوشش گیاهی قدیمی، هرچند شاید این بار کمی اصلاح نژادشده و درسگرفته از تجرییات این سیلاب (رویش مجدد کسب و کارهای تضعیف شده یا از بینرفته) خواهیم بود.نتایج این ماجرا هرچه که باشد، مادامی که مجموعه ها دست از تلاش برندارند و در مسیر صحیح رشد حرکت را ادامه دهند، میتوان به ترمیم فضای کسب و کار و چه بسا پیشرفت کسب و کار، اینبار با سرعتی به مراتب بیشتر و با بهره گیری از درسهای پیشاکرونا امیدوار بود.tablighatbazargani.ir- نرگس فرجی
خواندن این مطلب 8 دقیقه زمان میبرد