تبلیغات بازرگانی: در هفتههای گذشته و همزمان با بازگشایی مجدد لیگ بسکتبال NBA آمریکا، ویدیویی با عنوان " YOU CAN’T STOP US" از نایکی منتشر شد که تا لحظه نگارش این یادداشت بیش از پنجاه و هفت میلیون بازدید در یوتیوب و سه و نیم میلیون بازدید در اینستاگرام را برای خود ثبت کرده است که میلیونها بار توسط مردم سراسر جهان به اشتراک گذاشته شد و هزاران نفر درباره آن نوشتند.این ویدیو شگفت انگیز، سومین ویدیو از ویدیوهای نایکی (بدون احتساب دو ویدیو منتشر شده درباره مساله نژادپرستی پیش آمده در آمریکا) در دوران قرنطینه و کرونا است که با تماشای ۴۰۰۰ سکانس ورزشی آرشیوی از ۲۴ رشته ورزشی و ۵۳ ورزشکار معروف و غیرمعروف مانند کریستین رونالدو، لبرون جیمز، مگان راپینو، نائومی اوساکا، کستر سمنیا، سرینا ویلیامز و کایلین امباپه توسط آژانس Wieden + Kennedy ساخته شده است.نایکی با شناخت دقیق خود و مخاطبانش، در ویدیو اول با استفاده از کریستین رونالدو که از جمله سفیران این برند موفق است، از بازی برای دنیا صحبت کرد و در ویدیو دوم با نریشنی از ستاره افسانهای NBA، لبرون جیمز، ۱۷ میلیون بازدید در اینستاگرام را از آن خود کرد. اما در ویدیو سوم که با نریشنی از ستاره آمریکایی دنیای فوتبال، مگان راپینو و تدوینی شگفت انگیز بود، مسیر شگفتانگیزتری را برای خود تدوین کرد.شاید مهمترین مسالهای که لازم باشد در این آگهی ویدیویی ۹۰ ثانیهای در نظر گرفته شود، توازن قدرت ایده و اجرا باشد. بارها به عنوان یک ایدهپرداز با این سوال در ذهن خودم روبهرو شدم که ایده مهمتر است یا اجرا؟ با یک ایده قوی اما اجرایی ضعیف میتوان به هدف در نظر گرفته شده رسید یا ایدهای ضعیف اما اجرایی قوی میتواند رسیدن به هدف را میسر سازد. اما نایکی با سومین ویدیو خود ثابت کرد که بهترین راه، توازن هر دو سمت است.گرچه به نظر میرسد تدوین شگفت انگیز ویدیو که با استفاده از تقسیم صفحه نمایش و دقت فراوان در استفاده از تصاویر آرشیوی به دست آمده، بیشتر به چشم بیاید اما این اثر فراتر از یک تدوین حرفهای است. پیامی قوی که در دل یک ایده عالی نفهته است و در نهایت از همبستگی و اتحاد ورزشکاران سخن میگوید. از لابهلای نفس کشیدنهای ورزشکاران، پرشها، فریادها، ضربهها و حرکات درون تصویر تقسیم شده، ارزشها به اشتراک گذاشته میشود و فارغ از تفاوتها و نژادها، امید و شباهتها به نمایش در میآید.نایکی با استفاده از این تصاویر آرشیوی داستانی برایمان تعریف میکند که نه تنها برای هر ورزشکاری بلکه برای همه ما الهام بخش است. داستانی که میگوید هیچچیزی نمیتواند ما را از مسیرمان متوقف کند، حتی یک ویروس جهانی. و این داستان از طریق تکنیکی که عملا تکنیک جدیدی هم نیست برایمان روایت میشود. اگر در دنیای ارتباطات و تبلیغات، جایزهای برای همگامسازی تصاویر فوتیج وجود داشت، قطعا باید به نایکی و تیم تدوین Wieden + Kennedy تعلق بگیرد. آنها توانستند کاری را انجام دهند که شاید تا مدتها هیچ برند و آژانسی به سراغ استفاده از این تکنیک نرود.
ایمان آزاد- tablighatbazargani.ir