تبلیغات بازرگانی:در مورد ایده ی شکل گیری این برنامه آقای ناصر پاشاپور نیکو مدیرعامل گروه dnaunion بیان کرد: ایده این برنامه بر اثر یک اتفاق ساده شکل گرفته است. یکی از اساتید دانشگاه از ما درخواست کرد، برنامه ی یک ساعته در مورد چگونگی عملکرد سازمان ترتیب داده و روند کار را برای دانشجویان توضیح دهیم. پس از اجرای این برنامه و بازخوردهای مثبتی که از دانشجویان دریافت کردیم، دریافتیم که برنامه برای این افراد بسیار مفید خواهد بود. بر این اساس چند دوره برنامه به درخواست دانشگاه برگزار و پس از آن برنامه ریزی های لازم را برای ادامه راه انجام دادیم. تقریبا دوسال طول کشید که این روند به یک برنامه مفصل با بخش های مختلف، زمان بندی و اجرای دقیق تبدیل شود. بنابراین حدود پنج سال است از زمان شکل گیری ایده این برنامه می گذرد و از زمان منظم شدن برنامه یعنی سه سال و نیم اخیر ۳۶ دوره از آن برگزار شده است. آخرین دوره این برنامه در تیرماه امسال بوده است. در طول این سه سال و نیم، برنامه با کلیاتی که بطور مرتبط به روز می شود، اجرا شده است. این برنامه به همین جزییات محدود نمی شود و تمام اطلاعات افراد شرکت کننده در آرشیو نگهداری شده و پس از گذشت ده سال با این افراد تماس گرفته و با توجه به هدف گذاری که داشتند، وضعیت آنها را بررسی خواهد شد. هدفمان این است، در آینده از تجربه شرکت کنندگان استفاده کنیم. همانطور که گفتم، ODT، برنامهای چند وجهی است که بر پایه ی مسئولیت اجتماعی شکل گرفت اما کمی بعد بخش معرفی و شناساندن گروه به آن اضافه شد. کمک و مشاوره اساتید دانشگاه در شکل گیری این روند تاثیر زیادی داشته است. اساتید میتوانند دانشجویان خود را در زمان شرکت در برنامه همراهی کرده و آنها را برای شرکت در این برنامه معرفی نمایند. البته این امکان وجود دارد، علاقمندان خود اقدام به شرکت کنند. در طی برگزاری این برنامه تاکنون بیش از ده نفر جذب سازمان شده اند.پاشاپور درباره هدف برگزاری ODT تخصصی در ادامه افزود: برگزاری دو ODT تخصصی از جنبه های جالب توجه ای ست که با هدف جذب نیروی انسانی اجرایی شده است. این دو برنامه تخصصی را مدرسه آو با همکاری emrc برگزارکرده است. هدف اصلی از این دو برنامه انتخاب چهار نفر بود که دو الی سه سال تحت آموزش قرار خواهند گرفت. افرادی که پس از دوره های آموزشی به نیروهای متخصصی در حوزه تحقیقات کیفی تبدیل خواهند شد. این فرصتی است برای هر دو طرف، هم برای شرکت تا بتواند نیروهای خوب را جذب کند و هم برای افراد که شغل خوب پیدا کنند. این برنامه حس خوبی به اعضای گروه داده است. افراد گروه دانش خود به شرکت کنندگان برنامه منتقل میکنند و همین موضوع حس مسئولیت اجتماعی را در آنها تقویت کرده است.همچنین وی اضافه کرد: این برنامه به استثنای فروردین ماه به علت نوروز و ماه رمضان در مابقی سال برگزار می شود. البته امسال این برنامه در ماه رمضان نیز برگزارشد. برنامه ریزی و تلاش های بسیاری توسط همکاران جهت اجرای به موقع و هماهنگ برنامه انجام می شود. شرکت کنندگان شاید در ابتدای برنامه بی حوصله باشند اما اکثر آنها پس از پایان برنامه برای پرسیدن سوالات بیشتر در محل باقی میمانند. این نشانه ای از این دارد که محتوا برای افراد جذاب است. گاهی بخاطر تقاضای بیش از حد ما مجبور به برگزاری دو برنامه در یک ماه نیز شده ایم.مریم معنوی مدیر پروژه ODT در خصوص شکل گیری این برنامه گفت: این برنامه از حلقه های به هم تنیده ای شکل گرفته که برخورد نزدیک با دنیای بازاریابی را برای افراد علاقمند مهیا می کند که در هر برنامه بین ۱۵ تا ۱۹ نفر شرکت میکنند. همچنین در ابتدا شرکت کنندگان تنها مخاطب بودند و ارتباط یکطرفه بود، اما اکنون قبل از شرکت در برنامه شرکت کنندگان با درخواست ارسال یک بیلبورد تبلیغاتی به چالش کشیده میشوند و در بخش اولیه برنامه یک معرفی شکل میگیرد که افراد ده سال آینده خود را ترسیم میکنند و ۲۰ ثانیه به آنها زمان داده میشود تا به صورت متفاوت خود را معرفی کنند این نوع ارتباط بر قرارکردن با مخاطب به بهبود برنامه بسیار کمک کرده است. ODT به طور مستقیم بار آموزشی ندارد، تلاش ما بر این است، تجربه خوبی را برای شرکت کنندگان شکل دهیم و افراد فضای واقعی دنیای تبلیغات و بازاریابی را از نزدیک لمس کنند. ما قصد داریم، پرده پیش چشم آنها را کنار بزنیم تا این افراد با توجه به واقعیت ها به این دانش برسند آیا تمایل دارند در آینده وارد حوزه بازاریابی و تبلیغات شوند یا خیر. ما تصور میکنیم، اگر افراد پس از برنامه متوجه این موضوع مهم شوند، ما به یکی از اهداف مهم مان رسیده ایم. با ممانعت از حضور افراد غیر علاقمند به صنعت این حوزه کمک بزرگی خواهیم کرد. ما در برگزاری برنامه ODT نه تنها به مجموعه dnaunion بلکه به فضای بازاریابی کشور فکر میکنیم.معنوی گفت: این برنامه ها با بازخوردهای زیادی مواجه شده است برای مثال دانشجویانی که قبلا در این برنامه شرکت کرده اند، به گروه برای کار مراجعه می کنند. این اتفاق نشان از اطمینان و حس مثبتی است که در این افراد شکل گرفته است. این برنامه از طرف دانشگاه های مختلف مورد استقبال قرار گرفته است برای مثال دانشکده کار آفرینی نیز مدال افتخاری بابت این برنامه به مدیرعامل گروه dnaunion اهدا کرده است. نرگس فرجی خبرنگار و مسئول تولید محتوای گروه، در خصوص ODT ویژه بیان کرد: موضوعی که برنامه ویژه را از برنامه معمول جدا می کند، عملکرد و انتخاب افراد بود. در این برنامه همه افراد علاقمند به حوزه مارکتینک و تبلیغات اجازه ورود نداشته و ما تنها به سراغ افرادی می رویم که از لحاظ شخصیتی و دانشی به حوزه کاری مرتبط باشند. برای پیدا کردن این افراد به دانشگاه و اساتید مختلف اطلاع داده و از آنها درخواست می کنیم، افراد مورد نظر را به ما معرفی کنند. برای مثال برای برنامه ویژه تحقیقات کیفی از دانشگاه شهید بهشتی بخش آمار و همچنین در حوزه علوم اجتماعی افرادی به ما معرفی کردند. بعد از معرفی، بخش گزینش و مصاحبه های تخصصی آغاز، که این بخش با همکاری دکتر سعید نبویانانجام شده است. در این راستا دو برنامه اجرا شده که در هر برنامه بین ۱۸ تا ۲۰ نفر انتخاب شده و شرکت کرده اند. از میان ۳۸ نفری که در این برنامه ها شرکت کرده بودند دو نفر انتخاب شده و زیر نظر دکتر نبویان در حال آموزش هستند. فرجی در مورد بازخوردهای برنامه ODT اظهارداشت: شرکت کنندگان بسیار ابراز خوشحالی میکنند که این برنامه به صورت یک ورکشاپ تئوری برگزار نمیشود. این برنامه سفری یکروزه از مسیری است که افراد ممکن است ده سال آینده در آن قرار بگیرند. برنامه ODT محدود به تهران نیست و از شهرستانها هم برای برگزاری این برنامه درخواست های شده است. از شهرهای مختلفی مانند بابل و زنجان در این برنامه حضور داشته اند. برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید dnaunion tablighatbazargani.ir- ندا عزيزي
خواندن این مطلب 5 دقیقه زمان میبرد