تبلیغات بازرگانی: حضور استارتاپ ها و فعالیت آنها انقلابی را در میان کسب وکارهای ایرانی ایجاد کرده است. انقلابی که روز به روز در حال گسترش است ویرگول استارتاپی در حوزه تولید محتوا است که چندی ست فعالیت خود را آغاز کرده است. استارتاپی که رفته رفته ایده های مختلفی را اجرایی و مخاطبان بیشتری را به سمت خود جلب می کند. تبلیغات بازرگانی با علی آجودانیان یکی از بنیانگزاران استارتاپ ویرگول به گفتگو نشسته تا درباره شیوه فعالیت آن بیشتر بداند. آجودانیان در ادامه به سئوالات مختلفی پاسخ داده که در ادامه می خوانید. درباره ویرگول برایمان بگویید؟ویرگول شبکه اجتماعی و یک سرویس UGC ((User Generated Content در حوزه انتشار محتوای فارسی است. این شبکه اجتماعی فضای وبلاگی به کاربر جهت انتشار مطالب اش میدهد. فضایی که به نسبت شبکه های اجتماعی فعال قبلی پیشرفته تر و بهتر است. افراد به جای اینکه از سرویس خودشان برای وبلاگ نویسی استفاده کنند می توانند، مطلب خود را در ویرگول منتشر و از امکانات آن بهره برداری کنند. به هر حال نگهداری سرویس و سئو ویرگول آنقدر با اهمیت است که کاربر برای استفاده از آن انگیزه لازم را پیدا خواهد کرد. کسانی که از فضای بلاگ استفاده می کنند به این خدمات اهمیت زیادی می دهند و برایشان مهم است. از طرفی تمامی کسانی که در حوزه تولید محتوا فعالیت می کنند، جذب مخاطب برایشان اهمیت زیادی دارد برای مثال اگر کاربری بخواهد محتوای خود را در وبلاگ شخصی منتشر کند، خواه ناخواه به تعداد مشخص شده ای دسترسی پیدا می کند و افراد محدودی را پوشش خواهد داد. اما وقتی کاربر از سرویس هایی به مانند ویرگول بهره برداری می کند، علاوه بر دنبال کنندگان خود به خاطر ساختار شبکه اجتماعی ویرگول و حضور طیف گسترده کاربران با سلایق گونانون و همچین موضوع سئو و …. با گروه مخاطبان گسترده تری روبرو خواهد شد. در نظر داشته باشید که نویسندگان با اکانت شخصی و یا بیزینسی خود این مطالب را منتشر میکنند. علاوه براین ویرگول دسته بندی مشخصی از مطالب را نیز در اختیار مخاطبان قرار میدهد. همین موضوع در نهایت باعث افزایش مخاطبان خواهد شد. همچنین در حال برنامه ریزی ساختار مناسب برای مطالب تخصصی برای مخاطبان خاصی نیز هستیم. مخاطبانی که به راحتی مطالب دلخواه خود را مطالعه کنند. از دیگر مزایای ویرگول این است که وبسایتهای دیگری نیز با هدف انتشار مطلب (بلاگینگ) راه اندازی شده اند اما آنها اکثرا فقط تعداد خوانندگان را نشان می دهند و آمار تکمیلی در این مورد ارائه نمیدهند. به عنوان مثال آمار تفکیکی نسبت به علایق مخاطبان. علایقی که برای تولید مطالب بهتر در حوزه مورد نظر مهم و تاثیرگزار است. علاوه براین، از طریق آمار میتوانیم تعداد خوانندگانی که صددرصد مطلب را کامل خوانده اند را نیز اعلام کنیم. در این باره می توان تعداد خوانندگانی که از نیمه مطلب را رها کردند، نیز مشخص کرد. بنابراین از این طریق به راحتی می توان عکس العمل مخاطبان را نسبت به مطالب بسنجیم و بر اساس همین سنجش اقدام به تولید مطلب کنیم. این استارتاپ براساس چه نیازی راه اندازی شده است؟ مهم ترین نیاز، راه اندازی مکانی در جهت ارائه مطالب است. ارائه مطلب توسط مخاطبانی که سرویس خود را دارند اما به دلیل کم علاقگی به وبلاگ نویسی آن را ارائه نمی کنند. از طرفی متمرکز کردن مخاطبان و افزایش آنها نیز از دلایل دیگر راه اندازی این استارتاپ بوده است. نکته جالب این است که بسیاری از مخاطبان با اینکه کانال های تلگرامی پرمخاطبی دارند شروع به استفاده از ویرگول کردهاند. چون آنها نیز میدادند که برای ماندگاری نیاز به مکانی سازماندهی شده برای انتشار مطالب دارند. چون دسترسی و جستجو در شبکه های اجتماعی محدود است و به مرور بسیاری از مطالب از بین میروند. به همین دلیل کاربران ویرگول در این راستا مطلب را به موازات هم در وبسایت ویرگول و هم در شبکه اجتماعی خود منتشر میکنند. تلاش ما بر این است، کاری کنیم که کاربران بیشتر متمایل به انتشار مطالب در ویرگول باشند و کمتر به سراغ شبکه های اجتماعی شخصی بروند. از طرفی ویرگول قابلیت اشتراک گذاری مطالب منتشر شده را به وسیله Instant View تلگرام دارد. از این طریق حس خوبی میان کاربران ایجاد خواهد شد. کاربرانی که در تلگرام مطالب خود را منتشر می کنند به این بخش علاقه زیادی دارند. درباره علت نام گذاری این استارتاپ برایمان بگویید؟برای انتخاب نام، مراحل مختلفی را طی کردیم. در راستای این مراحل نامهای مختلفی نیز پیشنهاد شد اما بالاخره به نام ویرگول رسیدیم. ویرگول کلمه ای ست که مخاطبان با آن آشنا و کاربران حوزه تولید محتوا نیز به دلیل تکرار در مطالب به خوبی آن را شناخته و به گوششان آشناست. البته ویرگول با نوع کاری ما هم متناسب است. این استارتاپ چه گروه مخاطبانی را شامل میشود؟ بیشترین فضای وبسایت به مطالب تخصصی و فنی اختصاص پیدا کرده است. البته بخش های دیگری نیز به مانند مطالب حوزه سفرنامه نویسی و یا مارکتینگ و بازاریابی در وبسایت وجود دارد. در حال گسترش بخش های مختلفی هستیم اما سعی مان این است که بعد از گرفتن بازخورد هر بخش، اقدام به این کار کنیم. محتوای منتشر شده برایمان اهمیت زیادی دارد. بنابراین با دقت زیاد نسبت به اجرای مطالب حوزه های مختلف اقدام میکنیم. چگونه نظر مخاطبان را نسبت به انتشار مطالبشان در وبسایت جلب میکنید؟نحوه طراحی وبسایت در جلب اعتماد مخاطبان تاثیر زیادی می گذارد. همچنین برای جلب نظر افراد سعی مان براین بود، آمارهای مختلفی را از بازدیدها منتشر کنیم. آمارها خودشان خواه ناخواه نظر مخاطبان را به خود جلب خواهد کرد. علاوه براین، افزایش روز به روز تعداد کاربران نیز در جلب اعتماد بی تاثیر نخواهد بود. همچنین نحوه استفاده راحت از ویرگول نیز به کاربران این فرصت را می دهد که از آن استفاده کنند. این موضوع نیز یکی دیگر از موارد مهم در جلب اعتماد میتواند باشد. البته در نظر داشته باشید که مطالب در ویرگول با یک هویت بصری مشخص شده منتشر می شود و همین موضوع باعث شده که مخاطبان راحتتر محتوای تولیدی را بخوانند. مطمئنا به مرور این اعتماد ایجاد شده و علاوه بر کاربران عادی، رفته رفته کاربران نام آشنا در شبکه های اجتماعی نیز نسبت به انتشار مطالبشان مشتاق خواهند شد. تلاشمان این است که سرویس های مختلفی را در ویرگول منتشر کنیم. برای مثال به موسساتی که رویدادهای علمی برگزار میکنند، درخواست دادیم که از طریق ما مقالات علمی را جمع آوری کنند. مقالاتی که در یک مجموعه جمع آوری و قابلیت استفاده راحت تری را خواهند داشت. با تمام این توصیفات، ویرگول در تلاش است که عادت خواندن را در مردم تقویت کند. عادتی که مطمئنا با تولید محتوای درست شکل خواهد گرفت. امید است که به زودی بتوانیم به این هدف مهم دست بیابیم. tablighatbazargani.ir-نرگس فرجی
خواندن این مطلب 4 دقیقه زمان میبرد