تبلیغات بازرگانی:سفر رفتن یکی از لذت بخش ترین لحظات زندگی هر فردی است. حال اگر این سفر با برنامه ریزی و به منظور کشف مکان های جدید باشد، لذتش دو چندان خواهد شد. برنامه ریزی که کسب وکار ایران پلنر در صدد تسهیل و ارائه اصولی آن است. ایران پلنر کسب وکاری مجازی در حوزه گردشگردی ست که چندی پیش راه اندازی و شروع به ارائه خدمت رسانی است. تبلیغات بازرگانی به منظور دریافت اطلاعات دقیق درباره این کسب وکار گفتگویی را با سیده مهسا مطهر مدیریت محتوا آن داشته که در ادامه میخوانید. درباره نحوه شکل گیری استارتاپ ایران پلنر برایمان بگویید؟استارتاپ ایران پلنر بر خلاف سایر استارتاپ ها که در مراکز شتابدهی شکل میگیرند، حاصل مدتها تلاش گروهی عده ای فعال در حوزه گردشگری است. شکل گیری که ریشه در گذشته دارد و با نگاهی به سابقه فعالیت گروه بهتر میتوان درباره آن صحبت کرد. در ۱۷ سال گذشته بسیاری از حوزه فعالیت گردشگری را تجربه و تحصیلاتم را در همین حوزه تکمیل کرده ام. در این مدت فعالیت فقط به فکر طی کردن یک مسیر ثابت در حوزه گردشگری نبوده و تقریبا ده سال پیش وارد فعالیتهای صنفی و درنهایت پنج سال پیش عضو موسس کانون راهنمایان گردشگری کشور شدم. فعالیت در NGO ها باعث شد، دانش خوبی در زمینه شکل گیری سیستم و شبکه بدست بیاورم. دانشی که منجر به دریافت لوح زن کارآفرین برتر در حوزه گردشگری بابت راه اندازی سیستم میان راهنمایان گردشگری سراسر کشور به همراه همکاران کانون راهنمایان گردشگری از طرف سازمان میراث فرهنگی شد. سیستم به راهنمایان گردشگری این امکان را میداد که بطور یکسان از اطلاعات مرکز بهره برداری کنند یعنی فردی در روستای دورافتاده نیز به راحتی می توانست از ارتباطات استفاده کند و متقابلا نیز به اطلاعات این افراد میتوان دسترسی داشت. راه اندازی سیستم باعث افزایش میزان اشتغال راهنمایان گردشگری سراسر کشور شد و همین موضوع برایمان جالب توجه بود، چون سودی بطور مستقیم از این کار عاید ما نمی شد. دریافت این لوح باعث شد تا به حوزه کارآفرینی علاقه مند و بیشتر درباره این موضوع مطالعه کنیم. البته در همان زمانها به همراه همسرم شروع به مشاوره دادن به پروژههای گردشگری کرده بودیم. مشاوره دادن در این حوزه باعث افزایش دانش ما شده و با هر پروژه مطالعات گسترده تر میشد. فعالیت در این حوزه فعلا به خاطر گستردگی کار ایران پلنر کمی محدود شده است. به همین روال در حال کار بودیم که پیشنهادی در رابطه با تولید محتوا برای ابزاری به نام سیم کارت گردشگر از طرف یک شرکت که پیمانکار سازمان میراث فرهنگی بود به ما شد. این سیم کارت به گردشگران امکان بازدید راحت تر از مناطق گردشگری را می داد. این پروژه به خاطر مشکلات مختلفی متوقف شد. با تمام این توصیفات مشغول به فعالیت در حوزه گردشگری بودیم که همسرم مقاله ای را با موضوع اینکه آژانسهای مسافرتی تا سال ۲۰۱۹ فعالیشان تغییر می کند و تا حدودی از میان می رود، مطالعه کرد. این موضوع تلنگری عجیب بود که آینده آژانسها که خود ما نیز در آن زمینه فعال بودیم چه خواهد شد. نگاه گردشگران و نوع سفرشان به کشورهای مختلف در حال تغییر بود و روز به روز تعداد گردشگران افزایش مییافت. این موضوع به شدت ذهن ما را که در این حوزه فعالیت می کنیم، مشغول کرده بود. همچنین چند روز تعطیلاتی در تقویم کنار هم قرار گرفت و جمعیت زیادی یکباره به سمت شمال کشور رهسپار شدند. همین باعث شد که سازمان میراث فرهنگی فعالان حوزه گردشگری را گرد هم آورد تا پیشنهادی برای حل مشکل پیشنهاد دهند. مردم ایران درون گرا هستند و معمولا موقع سفر جایی می روند که مسیر آن را آموخته و راحت هستند و شاید اگر مسیرهای جدیدی به آنها معرفی شود، به آنها سفر کنند. از طرفی مردم به مکان های که در آنها خانه دوم دارند، بیشتر سفر می کنند. بهترین راه کار ارائه برنامه سفر حرفه ای به مردم بود. بعد از تحقیقات مختلف متوجه شدیم که سایتی چنین خدمتی را ارائه نمی دهد. البته در این میان سایتی به طور محدود برنامه سفر می فروخت که ما تصمیم گرفتیم، خدمات را به صورت رایگان ارائه دهیم.ایران پلنر چه خدماتی را به مخاطبان ارائه می کند و مزیت های آن چیست؟تجربه به ما ثابت کرده، مردم هزینه ای برای خرید برنامه سفر نمی کنند. نکته مهم این است که اکثر برنامه های سفر مقصد محور هستند و واژه جاذبه که میان مردم پرطرفدار است، در ایران تعریف درستی ندارد. گاهی برخی از مکان ها جاذبه باستان شناسی است و نمی توان مخاطبان را به آن سمت راهنمایی کرد و به بافت مکان آسیب رساند. بنابراین تصمیم گرفته شد، مکان هایی به مخاطبان معرفی شود که جاذبه گردشگری دارند. تعیین لوکیشین یکی دیگه از مواردی بود که سعی کردیم با دقت در خدمت خود بگنجانیم. این موضوع مهمی بود که ما به دقت آن را انجام داده و میتوانیم ادعا کنیم که ۹۰ درصد اطلاعات صحیح است. همچنین ما به شبکه سازی مسلط بوده و قبلا آن را انجام داده بودیم، بنابراین شروع به شبکه سازی برای خودمان کردیم. علاوه بر این بسته های سفر ما براساس جاذبه های درست دسته بندی شده و در نظر گرفته ایم. همچنین یکی از دغدغه های مهم گردشگران زمان بندی سفر است که ما در ایران پنر به آن دقت زیادی داشته ایم یعنی در برنامه مشخص کردیم که یک خانواده مثلا چهار نفره چقدر برای دیدن جاذبه گردشگری باید زمان بگذارند. درباره درجه سختی را هم تعیین کردیم که گردشگر حین بازدید با مشکلی روبرو نشود. در این راستا به گردشگران درباره نوع غذا و سوغاتی های هر شهر نیز راهنمایی می شود. دقت داشته باشیم که گردشگر به تمامی این اطلاعات بطور همزمان دسترسی دارد و این موضوع یکی از مزیت های سایت ایران پنر است. این سایت بعد از ایده پردازی و برنامه ریزی به سازمان میراث فرهنگی معرفی و با حضور رسانه ها در روز جهانی جهانگردی در پنجم مهر ۹۵ رونمایی شد. بعد از رونمایی شرکت های مختلف برای حمایت مالی با ما تماس گرفتند که یکی از شرکتهای تابع همراه اول پنجاه درصد سهام خریداری کرد و بعد از آن سایت شروع به کار کرده است. تبلیغات و بازاریابی نیز برای این سایت شروع شده است. ایران پلنر گام به گام و با حضور متخصصان فنی، بازاریابی، گردشگری و ایرانشناس راه اندازی و اطلاعات استفاده شده در آن با دقت بسیاری گزینش می شوند. در حال حاضر ۲۷ نفر مستقیم و ۳۰ الی ۴۰ نفر غیر مستقیم با ما همکاری دارند.برای استراتژی ورود به بازار چه برنامه ای دارید؟ چون همراه اول اسپانسر این سایت است فعلا پیامک هایی از طریق این اپراتور در حال ارسال است. ایران پنر به عنوان همکاری میان سازمان میراث فرهنگی و همراه اول در حال معرفی شدن است. بعد از این مرحله به سراغ تبلیغات اینترنتی و مجازی خواهیم رفت. در راستای این فعالیت ها معماری سایت نیز درحال تغییرات است. بخش بازاریابی این سایت بطور مرتب درحال رصد بازار است و همواره در تلاش است که حضور قدرتمندی در حوزه فعالیت خود داشته باشد. مخاطبان شما بسیار گسترده هستند با توجه به این مورد محتوای تولیدی را چگونه دسته بندی کرده اید؟برای گروه بندی مخاطبان تحقیقات گسترده ای صورت گرفته و با توجه به نیاز آنها محتوا در حال تولید است. در حال حاضر مخاطبان به دنبال جاذبه های گردشگری هستند. به همین دلیل به سراغ تولید محتوا در این زمینه رفته ایم. همین موضوع باعث شده که جوابگویی همه نوع مخاطبان خواهیم بود. خدمتی که گروه ما ارائه می دهد، انعطاف پذیر است و با توجه به نیاز مخاطبان در حال تغییر است. خدمت ارائه شده توسط ما پایه علمی دارد و همین موضوع به گروه اجازه تغییرات را می دهد. درباره مشکلاتی که با آن روبرو شده اید، بفرمایید؟مشکلات در تمامی حوزه ها وجود دارد اما برخی از مشکلات انرژی زیادی از گروه ما گرفته است. ثبت شرکت از این موارد است. تسهیل فرایند اداری یکی از چالش هایی است که باید سریعتر رفع شود تا کارآفرین راحت به فعالیت های خود ادامه دهند. آسان نبودن سیستم بوروکراتیک کشور از دغدغه های مهم کسب وکارها ایران است. کارآفرینان برای شروع یک کسب وکار تمام وقت و زندگی خود را صرف میکنند و همیشه نگران عدم موفقیت کارشان هستند. اما کارآفرینان از پریدن واهمه ای ندارد و با تمام سختی ها در تلاش برای رسیدن به هدفشان هستند. از طرفی ایده های کارافرینی معمولا بکر است و افراد برای آن زحمت زیادی کشیده اند. حرکت کارآفرینان معمولا با آزمون و خطاست چون مسیر رفته آنها را کسی قبلا طی نکرده است. خطاها شاید برای آنها مشکلات جبران ناپذیری ایجاد کنند. به نظرم در تمامی عرصه های کسب وکار در ایران بتوان ایده های خوبی را اجرا کرد اما این موضوع نیاز به همتی دارد که باید در افراد ایجاد شود. هیچ فردی نباید به دنبال معجزه باشد و افراد باید خودشان برای ادامه مسیر تلاش کنند. کاری که گروه ما شروع کرده نیز سخت و دشوار است و تمام افراد برای آن وقت زیادی صرف کرده اند. فعالیت شبانه روزی کل گروه را خسته کرد اما به دلیل علاقه مسیر را ادامه داده ایم. برای خودم پیش آمده از فرط کار از حال رفته ام ولی همچنان در تلاش هستم. افراد نباید منتظر فرصت باشند و باید با اشتیاق ایده خود را برای رسیدن به هدف دنبال کنند.در پایان بهتر از محمد جواهریان مدیر عامل و مارکتینگ ، فرید صنیعی پور مدیر قسمت فنی ،حمید خلیلی پناه مدیر رزرواسیون و خدمات گردشگری که برای شکل گیری این کسب وکار زحمت زیادی کشیده اند، یادی کنم.tablighatbazargani.ir-نرگس فرجی
خواندن این مطلب 6 دقیقه زمان میبرد