گزارش

گردهمایی مدرسه کسب وکار تکاپو برگزار شد

تبلیغات بازرگانی: گردهمایی بزرگ مدرسه کسب وکار تکاپو (مدرسه کسب وکار مشترک اتاق بازرگانی تهران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر) با حضور فارغ التحصیلان دوره‌های مختلف، مدیران مدرسه، مدیران عامل، رئیس اتاق بازرگانی تهران و رئیس اسبق و فعلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد. محمدتقی بانکی رئیس مدرسه کسب وکار تکاپو در این گردهمایی گفت: موسسه مدیریت که در پل مدیریت واقع بود در دهه سی شمسی به منظور تربیت مدیران برای اداره سازمان‌های دولتی و خصوصی راه اندازی شد. این دانشکده مسیری ارزشمند را آغاز و نوید تحولی عظیم در مدیریت کشور را می‌داد. در حال حاضر نیز کشور نیاز به تربیت مدیران کارآمد بخصوص در بخش خصوصی دارد و باید برای رفع این نقیصه فکری اساسی شود. بر همین اساس اتاق بازرگانی تهران در سال ۹۸ تصمیم گرفت با کمک دانشگاه صنعتی امیرکبیر چالش تربیت مدیران شایسته برای کشور را با تاسیس مدرسه کسب وکار تکاپو برطرف کند.مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در این گردهمایی گفت: بسیاری از ما همیشه این سئوال را در ذهن داریم که چرا کشور ما با وجود امکانات بسیار نتوانسته جزء کشورهای پیشرفته و اقتصادی دنیا مطرح شود. در واقع دولت و بخش خصوصی هیچ کدام نتوانسته‌اند، اقتصاد موفقی را برای کشور بوجود بیاورند. کارشناسان برای پاسخ به این سئوال به چالش‌های مختلفی اشاره کرده‌اند اما به نظرم مهم‌ترین عامل ایجاد چنین مشکلی عدم توجه به کارآمدی مدیران کشور است. دارون عجم‌اغلو اقتصاددان در این باره می‌گوید: دلیل پیشرفت کشورهای توسعه یافته و عقبگرد کشورهای توسعه نیافته مربوط به کیفیت دانش مدیران است. مدیران با کیفیت، متخصص و توانمند اقتصاد یک کشور را می‌سازند و به آن اعتبار می‌دهند. اگر به وضعیت کشور نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد که هر بخشی که توسعه یافته مدیون مدیری کارآمد بوده است. مدیر توانمند می‌تواند صنعت را رونق و در پی آن اقتصاد را به حرکت در بیاورد. ما نیز در اتاق بازرگانی سالهاست به این نتیجه رسیده‌ایم که حضور مدیران کارآمد می‌تواند اقتصاد کشور را از تنگنایی که دچار آن شده نجات دهد. مدیرانی که آشنا به مسائل داخلی و خارجی باشند. پس از بررسی‌های مختلف بالاخره با دانشگاه صنعتی امیرکبیر به توافق رسیده و زمینه‌های راه اندازی مدرسه تکاپو را فراهم کردیم و در این گردهمایی فارغ التحصیلی اولین سری از دانشجویان را کنار هم جشن می‌گیریم. امیدواریم بنیانی که نهاده‌ایم سال به سال مستحکم‌تر شود و خلاء مدیریتی کشور را برطرف کنیم.ندا صالحی راد مدیر اجرایی مدرسه تکاپو در این گردهمایی گفت: مدرسه‌ی تکاپو با همکاری هم‌زمان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر به ریاست دکتر محمدتقی بانکی از دی‌ماه ۱۳۹۸ مشغول به کار شده است. پروژه مدرسه کسب وکار تکاپو با تحقیقات بازار و شناسایی نیازهای مدیران و در نتیجه تنظیم ماموریت‌های مدرسه متناسب با نیازهای بازار شروع شد. هدفمان این بود که مدرسه تبدیل به محلی برای توسعه رهبری و رشد مدیران و فضایی برای طرح مسائل کسب وکارها، همفکری و ارائه راه حل برای مسائل و مشکلات شود.در واقع مدرسه‌ی تکاپو با تمرکز بر حل مسائل کسب‌و‌کارها و کمک به رشد آن‌ها، و در واقع به‌منظور رشد اقتصادی کشور پایه‌گذاری شده است. چنین هدفی را با تمرکز بر ارائه‌ی خدمات به مدیران و صاحبان کسب‌و‌کارها و برنامه‌ریزان اقتصادی به‌عنوان مخاطبان اصلی، تعریف کردیم. مدل دانشگاه نسل چهار که مدرسه به‌عنوان الگو از آن پیروی می‌کند، دانشگاهی است که علاوه بر آموزش، پژوهش و مهارت‌افزایی، روی خلق ارزش و توانمندسازی شرکای خود تمرکز دارد؛ یعنی تکاپو به‌عنوان مدرسه‌ی نسل چهارم، چندین ارزش را دنبال می‌کند:۱. در مدرسه‌ی تکاپو، فعالیت‌ها به‌صورت مشارکتی با درگیر‌کردن عوامل مختلف مرتبط با هر موضوعانجام می‌گیرد. مثلاً برای حل مسائل، از تجربه‌ی استادان داخل و خارج، تا تجربه‌ی فعالان کسب‌و‌کار داخل و خارج، استفاده می‌کنیم. به‌علاوه، برای طرح مسئله و راه‌حل، از مشارکت افراد فعال در بخش خصوصی و دولتی، مشتریان، پژوهشگران و تصمیم‌گیرندگان سیاسی دعوت می‌کنیم.۲. یکی دیگر از ارزش‌های مدرسه این است که در آموزش‌ها و ارائه‌ی خدمات، از افراد و مجموعه‌هایی که تجربه دارند و موفق شده‌‌اند یا حتی راه‌هایی را رفته‌‌اند که به نتیجه نرسیده است، اما توانسته‌‌اند از آن تجربه استفاده کنند، چه از استادان فضای آکادمیک، مربیان حرفه‌ای، راهنماها، مدیران و فعالان اقتصادی و فضای کسب‌و‌کار داخل و خارج کشور، و چه شرکت‌های مشاوره و مجموعه‌های پژوهشی، کمک‌ می‌گیریم.۳. در مسیر ارائه‌ی خدمات، نگاه ما به روندهای فضای کسب‌و‌کار و فضای اقتصادی داخل و خارج خواهد بود.در این مسیر سعی داریم خودمان را نیز توانمند کنیم تابتوانیم خدمات نوینی را براساس نیاز بازار ارائه دهیم. همچنین، در تلاش هستیم شرکایمان را نیز درگیر کنیم و کمک کنیم تا آن‌ها نیز توانمند شوند تا در کنار هم، ارزش‌های جدید، خدمات جدید و اکوسیستم‌های جدید یا توانمندتر خلق کنیم.تا به امروز دوره‌ی «توسعه‌ی ویژگی‌های رهبری»،«کسب‌و‌کارهای خانوادگی؛ چالش‌ها و راهکارها» و… اجرا و «مدیریت عالی کسب‌و‌کارهای حوزه‌ی سلامت»، را در حال برگزاری داریم. در این دوره‌ها ۱۵۰ شرکت کننده حضور داشته‌اند. برخی از پروژه‌ها بصورت پژوهش کاربردی انجام شده است. یکی از پژوهش‌ها مربوط به بررسی اثرات کرونا بر اقتصاد کشور بوده است. همکاری‌های مشترکی نیز با اتاق بازرگانی ایران و ترکیه، ایران و عراق ، ایران و پاکستان (در حوزه صادرات) وایران و چین (در حوزه گردشگری) داشته‌ایم که نتایج آنها به زودی اعلام خواهد شد.دکتر علی زواشکیانی، معاون علمی مدرسه‌ی تکاپو در این گردهمایی افزود: در ایران مدرسه‌ی کسب‌و‌کار در رده‌های مختلف کم نداریم. اما تا امروز مدرسه‌ای که هم نگاه درازمدت به حل مسائل داشته باشد و هم بتواند ابزارهایش را فراهم کند، نداشته‌ایم. تکاپو مدرسه نسل چهار است. در چنین مدارسی هیچ محصول از قبل آماده شده‌ای وجود ندارد و تمام محصولات بر اساس اتاق‌های فکر شکل می‌گیرند.مدرسه برای رسیدن به هدف موردنظرش جلسات متعددی با ذی‌نفعان موضوع برگزار کرده است (تا امروز حدود ۳۰۰ جلسه). جلسات با حضور فعالان علمی و کسب‌وکاری داخل و ایرانیان خارج برگزار شده است. برای مثال، ما جلساتی با زنده‌یاد مهندس اکبر ترکان، دکتر محمدرضا نعمت‌زاده و… که جزو بدنه‌ی اقتصاد و حاکمیت بودند، برگزار کردیم. از طرفی جلساتی نیز با استادانی مانند دکتر علی‌نقی مشایخی، دکتر گودرز افتخار و سایر استادان دانشگاه‌های امیرکبیر، شهید‌بهشتی و سایر مراکز علمی کشور داشته‌ایم. جلسات به همین موارد ختم نشده و برای رسیدن به هدف، با شرکت‌هایی مانند شاپرک آبی و ایلیا از داخل وشرکت مکنزی و C.G.I و استادان دانشگاه‌های MIT، تورنتو و مدرسه‌ی کسب‌و‌کار لندن از خارج نیز جلساتی داشته‌ایم. در جلسات ما، نمایندگانی از کسب‌و‌کارهای مختلف مثل نفت و گاز و فولاد، یا هلدینگ‌هایی مثل شستا و کسب‌و‌کارهایی مثل دیجی‌کالا و علی‌بابا و… نیز حضور داشته‌اند. درنهایت، جمع‌بندی تمامی این جلسات چیزی شد که ما به آن مدرسه‌ی نسل چهار‌ می‌گوییم.یکی از برنامه‌های پیشروی مدرسه برگزاری کنفرانس «رقابت پذیری، تاب آوری و انقلاب صنعتی چهارم» است. جایزه ملی رقابت پذیری و انقلاب صنعتی چهارم نیز با هدف ایجاد رقابت میان کسب وکارها تعریف شده و به زودی رونمایی خواهد شد. مدرسه تکاپو دوره‌هایی که تابحال برگزار کرده به‌روز کرده و دوباره برگزار خواهد کرد. دوره هوشمندسازی شهرها، حقوق برای مدیران کسب وکار، مسئولیت اجتماعی برای شرکت‌ها و…. به زودی برگزار خواهند شد.گردهمایی بزرگ مدرسه کسب وکار تکاپو (مدرسه کسب وکار مشترک اتاق بازرگانی تهران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر) با برگزاری پنل بازاندیشی نقش کسب وکارها در جامعه با حضور دکتر علینقی مشایخی رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه شریف، پدرام سلطانی رئیس هیئت مدیره شرکت پرسال، محمدرضا انصاری مدیرعامل شرکت کیسون، علیرضا کلاهی رئیس هیئت مدیره کابل ابهر و دکترعلی زواشکیانی به پایان رسید.در این پنل پدرام سلطانی با اشاره به جریان بلوغ اقتصادی که در دنیا اتفاق افتاده است گفت: در طول زمان از دوران اقتصاد مبتنی بر منابع عبور کرده و اقتصاد مبتنی بر مزیت‌های مطلق و نسبی توجه شده است. به همین دلیل است که شکل فعالیت‌های کسب وکار از منظر حکمرانی و فعالان اقتصادی، تحولات جدی پیدا کرد.علیرضا کلاهی با اشاره دو ریسک مهم عصر فناوری به کشور افزود: یکی از ریسک‌ها مربوط به پایان عصر نفت است. دوم از دست رفتن یکی دو درصد از نیروی کاری برتر جامعه که می‌توانند به واسطه تحولات نوآوری و فناوری، مرزهای خدمت رسانی خود را محدود به جغرافیای خاص نکنند.علینقی مشایخی در پنل گفت: بنگاه‌های اقتصادی از مهمترین ارکانی هستند که باعث می‌شوند کشور و معشیت مردم رشد کند. به جز نقش مهمی که این سلول‌ها در رشد معشیت دارند، بنگاه‌ها می‌توانند ارزش‌های اخلاقی متمایز و بسیار فراتر و بهتر از سطح متوسط جامعه را در خود داشته باشند.محمدرضا جابر انصاری در انتهای پنل با اشاره به اینکه چگونه می‌توان تلاش تا وضعیت بهینه را برای فرد، خانواده، شهر، کشور، جامعه و دنیا از طریق بنگاه‌های اقتصادی ایجاد کرد؟ گفت: ایجاد قدرت درون بنگاه شرط اصلی اش تکیه برانسان است. که از طریق باور مشترک و عاطفه سازمانی مشترک به عرصه ظهور می‌رسد. باور مشترک از فرماندهی و رهبری سازمانی نشات می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا