گزارش

کابوس برندها: از دست رفتن اعتماد مشتری

برندسازی کاری بس دشوار است. سال­ها کار، تمرکز و تعهد لازم است تا یک ارتباط واقعی میان برند و مصرف کنندگان برقرار شود و برند در ذهنشان ریشه دواند. در ادامه برای نیل به این موفقیت شما باید هوشمندانه تصمیم بگیرید و خلاقانه عمل کنید. غالبا اشتباهات شرکت­ها در ذهن مردم جا خوش می‌کنند و تبدیل به کابوسی می‌­شوند که می‌­توانند تاثیری طولانی مدت و مخرب بر روی آینده برند بگذارند.

در ادامه به شرح برخی کابوس­های احتمالی پیش روی کسب و کار­ها و چگونگی جلوگیری از بروز آن­ها نگاهی می اندازیم: نقض و اختلال در داده‌های اطلاعاتی جرائم اینترنتی معضل بزرگی برای برند­ها به شمار می‌­روند. شرکت هواپیمایی «بریتیش ایرویز» در سال ۲۰۱۹ به دلیل نقض داده ­ها ۱۸۳ میلیون پوند جریمه شد که تا آن زمان مشابه آن دیده نشده بود. نقض داده­‌ها و از دست دادن اطلاعات مشتریان، باعث می‌­شود تا اعتماد به برند از بین برود. در نتیجه این فرضیه در ذهن مشتریان شکل می­‌گیرد که کسب و کار مورد نظر به اندازه کافی مراقب اطلاعات شخصی آن­ها نیست. این موضوع در آینده بر روی انتخاب میان شما و رقبایتان تاثیر خواهد گذاشت. جهت دفاع از خود در برابر احتمال نقض داده­‌ها، سرمایه گذاری در زمینه امنیت سایبری از اهمیت فراوانی برخوردار است. عدم استفاده درست از شبکه­ های اجتماعی رسانه‌­های اجتماعی به عنوان یک ابزار مهم به برند­ها فرصت می‌­دهند تا بیش از پیش جنبه­‌های مثبت شرکت خود را به نمایش بگذارند.

در ادامه تعامل مستقیم و گسترده با مخاطبان ارزش برند را بالا می­‌برد. با این وجود استفاده نادرست از شبکه­‌های اجتماعی مشکلاتی اساسی را پیش پای برند قرار می­‌دهد. برای مثال کمپینی را در نظر بگیرید که ظاهرا مثبت است. کمپین #McDStores مک دونالد خوب شروع شد اما در نهایت راه را برای به اشتراک گذاری داستان­های منفی، چاقی و مسمومیت‌­های غذایی ناشی از مصرف محصولات برند توسط کاربران با دیگران باز کرد. مورد تمسخر قرار گرفتن در شبکه­‌های اجتماعی تاثیری منفی بر روی تصویر برند می­‌گذارد. مهم این است که حین ایده پردازی برای پروژه­‌ها در شبکه­‌های اجتماعی، مراقب باشیم که به هیچ وجه امکان استفاده منفی از آن­ها وجود نداشته باشد.

از جمله گام­های زیادی که می­‌شود در این راه برداشت راه اندازی کمپین حول محور داستان­های مثبت است. اقدامات غیر اخلاقی اقدامات غیر اخلاقی احتمالا بدترین انتخابی است که یک کسب و کار می­‌تواند داشته باشد. متاسفانه از این موارد در شبکه‌­های اجتماعی فراوان دیده می‌­شود. برای مثال مطالعات جدید نشان داد که مردم اکثرا معتقدند مبالغه در بیان حقیقت، استفاده از تصاویر غیر واقعی یا تغییر یافته و پنهان کاری به نوعی غیر اخلاقی است. ۴۳ درصد از مردم بر این باورند که فشار آوردن از سوی برند­ها برای افزایش فروش کاری غیر اخلاقی است. شاید برخی برند­ها این حرکت را عادی تلقی کنند اما واقعا مشتریان را از خرید منصرف خواهند کرد.

www.brandingmag.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا