"جامعهی قدرت شبکهای و روابط عمومی دستوری " عنوان کلی هجدهمین سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی بود که روز سه شنبه ۲۲ ادر ماه ۱۴۰۱با حضور اساتید و دست اندر کاران و کارشناسان داخلی و خارجی در محل همایش های صدا و سیما برپاشد.به گزارش خبرنگار" تبلیغات بازرگانی" در این مراسم هوشمند سفیدی رییس سمپوزیوم تصریح کرد: علی رغم اینکه جهان وارد مرحلهی قدرت شبکهای شده ما با پدیدههایی مثل جهان قدرت شبکهای، دولت قدرت شبکهای، مخاطبان قدرت شبکهای، روابط عمومی شبکهای، قدرت شبکهای و…مواجه شده ایم. پایداری روابط عمومی دستوری را شاهد هستیم ، نوعی روابط عمومی که دستور بگیراز مدیران ارشد و بله قربان گویی آنان است، در حالی که باید بازوی ارتباطی و کارشناسی ارتباطات باشد و مدیران را در تشخیص بهتر و تصمیم گیری صحیح تر در بعد ارتباطی یاری دهد.وی با اشاره به اینکه حرفه روابط عمومی بیش از ۱۱۶ سال در جهان و ۸۲ سال در ایران قدمت دارد ، بسرعت مسیر تکامل را میپیماید و روز بروز ارزشها و تاثیرات آن بیشتر از پیش هویدا میشود، علاوه بر رشد نظری و عملی، پیشرفتهای فناورانهای نیز داشته که نقش مهمی بازی کرده اند، به گونهای که عناوینی مثل روابط عمومی هوشمند و اخیراً روابط عمومی" شبکهای "را باید مدیون آن دانست.هوشمند سفیدی تاید کرد: امروزه اهمیت نقش روابط عمومی آنچنان است که یک سازمان ،شرکت یا موسسه و بنگاه اقتصادی؛ تنها با وجود روابط عمومی قدرتمند می تواند مستحق کامیابی بوده ،و بانداشتن آن مستعد ناکامی باشد. در کشورهای توسعه یافته با استفاده از این ظرفیت نه تنها کشورهای خود را به تعامل با افکار عمومی میپردازند بلکه از آن در پیشبرد اهداف سیاست خارجی نیز بهره میگیرند و نقش آن را در دیپلماسی خود پررنگ میسازند.وی افزود: در کشور ما متاسفانه طی این ۸۲ سال که صاحب روابط عمومی شدهایم، نتوانستهایم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم، شاید عمده دلیل آن مثل اغلب عرصهها، سپردن سکان مدیریت به دست نااهلان بویژه در حوزهی هدایت کلی و تولی گری بوده است، روابط عمومی دستوری محکوم به شکست است و کارایی خود ار از دست داده است.در ادامه این مراسم پیام رییس انجمن بین المللی روابط عمومی" خانم استودگر" به هجدهمین سمپوزیوم روابط عمومی خوانده شد. وی در این پیام انتخاب موضوع روابط عمومی شبکهای را برای این رویداد که هر سال با یک عنوان و با همت برگزارکنندگان اجرا میشود را نشانهی هوشمندی اجرا کنندگان آن دانشت و افزود: روابط عمومی شبکهای موضوع مهمی است که همه الگوهای مد نظر را درخود دارد و این موضوع اهمیت دارد که در جهان شبکه ای و مباحث شبکه ای و در برابر ذی نفعان شبکهای بتوانیم از دستاوردای شبکه سازی استفاده کنیم.وی در پیام خود ابراز امید واری کرده بود که سند نهایی این رویداد بتواند حاوی مطالبی برای توسعه روابط عمومی باشد و افق های تازه ای را پیش روی روابط عمومیها بگشاید.در ادامه مراسم خانم "دکتر جلالی معاون وزیر گردشگری، صنایع دستی "که حاوی پیام وزیر در این مراسم بود گفت : امیدورم جامعه ارتباطی پر انگیزه تر و سالم تر و علمیتر از همیشه کار کند.وی تاکید کرد تا زمانی که اختلاف سطح از بالا به پایین وجود دارد تحقق جامعهی شبکهای دشوار است و باید در این راستا دوسویه فکر کرد و نگاه شبکهای به امور داشته باشیم و بدون زیر ساختای بینشی و چند صاحتی این مهم امکان پذیر نخواهد بود.وی با بیان اینکه در شکل سنتی ایرانیان با زیر ساختهای شبکهای در جامعه آشنا هستند گفت: این روش متاسفانه به فراموشی سپرده شده است. وی تاکید کرد تا زمانی که اختلاف کلیشهها و معناها در میان باشد نمیتوانیم به جامعه شبکهای برسیم.معاون وزیر گردشگری و صنایع دستی در ادامه تصریح کرد: امروز دنیای محتوا را در پیش روی خود داریم و محتوای متن و صداها و تصویرها باید درست تولید شود و همچنین مناسب توزیع شود."دکتر کوثری استاد ارتباطات دانشگاه تهران " نیز در این مراسم به بیان دیدگاه ای تازهای در خصوص اهمیت روابط عمومی شبکهای پرداخته و تصریح کرد: در طی سالهای اخیر در مقابل دیدگاهی که بر تسلط و تسخیر رسانه ها در جوامع تاکید داشته بحث تسخیر دولتها و اقشار مرفه بر حوزه های رسانهای جهان مطرح شده که رسانه ها نقش مستقل نمیتوانند داشته باشند .وی در ادامه به موضوع شکل گیری پساروابط عمومی در ایران اشاره داشت که باعث گردش اطلاعات نادرست در کشورها شده است و در نهایت منجر به شکل گیری روابط عمومی جدید که به نوعی منجر به کشف حقیقت میشود اشاره کرد و افزود : ما وارد دوران پسا حقیقت خواهیم شد یعنی تا حدی اطلاعات نادرست توسط دولتها به سیستم پمپاژ میشود که امکان پیدا کردن حقیقت کم است.استفاده از سلبریتی ها در انتخابات اخیر آمریکا درشکل دهی به افکارعمومی برای تبلیغ یک کاندیدا از این جمله است.دکتر آزاد اردکی جامعه شناس در ادامه مباحث مطرج شده در این مراسم تاکید کرد: ما درحوزه جامعه شناسی جامعه ایرانی به یک حوزه ی روزمرگی مواجه هستیم که خیلی سیال و دور شده از نظام رسمی و کنترل شد دولت است و در این میان باید در پی ایجاد یک روابط عمومی جدید متناسب با این جامعه باشیم، مخاطبانش در جامعه نامرئی، نادیده و عجیب هستند.روابط عمومی باید کشف کند با مخاطبان ترکیب یاقته سنتی و مدرن چگونه تعامل داشته باشد.و سردرگی های سیاسی و اقتصادی در این جامعه به علت گم شدگی و عدم شناخت واقعی مخاطبان است.درواقع باید در حوزه های شبکهای به دنبال کشف تفاوت ها و تقارن ها و ساماندهی تعارضها برویم ودر نهایت به نفع مخاطب ناشناخته باشیم نه مخاطبی که سازمانها ونهادهای رسمی به ما میگویند.لازم به ذکر است ، در ادامه این مراسم برخی از صاحب نظران و فعالان حوزهی روابط عمومی از کشورهای مختلف به شکل آن لاین به ارائه ی مقالات و دیدگاه های خود پرداخته و در پایان مراسم از برگزیدگان روابط عمومی در حوزههای تخصصی تولید محتوا، کارشناسی و مسئولیت اجتماعی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.
خواندن این مطلب 4 دقیقه زمان میبرد