تبلیغات بازرگانی: بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها با حضور جمعی از اهالی رسانه شامل روزنامه های کثیرلاانتشار،خبرگزاریهای و پایگاه های خبری و نشریات محلی و تخصصی و با رویکرد گفتمان سازی و تعامل با مخاطبان برگزار شد.براساس آمارهای رسمی امسال در بیست وسومین دوره از گردهمایی بزرگ اهالی رسانه حدود ۴۰۰ هزارنفر از نمایشگاه بازدید کردند که به طور متوسط بازدید روزانه ۴۵ هزارمخاطب از این رخداد بزرگ فرهنگی، اجتماعی به مصلی تهران را شامل شده است.البته تغییرات بنیادین دربطن و بستر شبکه های اجتماعی و ظهور تکنولوژی موبایل و قابلیت های گسترده باعث تحولات درلایه های مختلف جامعه نظیر مطبوعات شده است. گذار از دوره تک صدایی و گرایش به سمت گفتمان تعاملی ویژگی بارز رسانه های امروز است. در همین راستا پیش بینی و برپایی تالارهای متعدد گفتگو با حضور متخصصان و صاحب نظران حوزه های مختلف ارتباطات، رسانه، فرهنگ و سیاست درمحل سالن برگزاری نمایشگاه مطبوعات امسال یکی از شاخص هایی بارز در تغییر رویکرد و لزوم تعاملی شدن رسانه های جمعی با مخاطبانشان محسوب می شد.رسانه هایی که در نمایشگاه بیست وسوم شرکت کرده بودند جدای از تالارهای پیش بینی شده در سالن نمایشگاه در محل غرفه خود نیز با دعوت از اساتید و مسئولان درحوزه های مختلف زمینه برگزاری تریبون آزاد و پرسش و پاسخ را فراهم کرده بودند که فضای متفاوتی از گفتمان آزاد رسانه ای راایجاد کرده بود. روزنامه های دولتی و وابسته به سازمان های بزرگ نظیر ایران و همشهری مثل همیشه با نصب پوسترهای بزرگ در محوطه مصلی حضور پررنگی از خود را به نمایش گذاشته بودند. بهره گیری رسانه ها ازالمان های جذاب و دعوت از بازیگران و هنرپیشه ها و شخصیت های فرهنگی و سیاسی در محل غرفه شان باعث شده بود برخی از بازدید کنندگان در کنار آنها عکس یاد گاری بگیرند.برگزاری مسابقه و دادن جایزه نفیس و… از دیگر شیوه های جذب بازدید کنندگان از سوی غرفه داران بود، نمایشگاه مطبوعات امسال نیز تفاوت کلی دیگری با نمایشگاههای گذشته داشت و آن اینکه محلی شده بود برای اعاده حق طلب کاران موسسات اعتباری که با سردادن شعارهایی از رسانه ها میخواستند که فریاد رسان آنان باشند.علوی مسئول غرفه روزنامه آرمان معتقد است، برخی نشریات و خبرگزاری ها به لحاظ پشتوانه های مالی قوی مساحت و دکور و جنبه های تبلیغاتی موثری را در نمایشگاه به خود اختصاص میدهند اما سایرین همین که بتوانند غرفه ای کوچک در راهروهای کناری را نیز در اختیار بگیرند نقطه قوت حضورشان دراین گردهمایی رسانه ای است. او خواستار ایجادشرایط بهتر و عادلانه تر برای عرض اندام رسانه های غیردولتی و بخش خصوصی بود.مسول غرفه نشریه ی محیط زیست که توسط بخش خصوصی اداره می شود خانم علیپور است این غرفه با استفاده از المان های مربوط به محیط زیست فضایی متفاوت و منحصر به فرد از لحاظ دکور در محوطه داخلی نمایشگاه ایجاد کرده بود که مخاطبان زیادی را جذب میکرد، بازدید کنندگان در کنار دکور خاص و متفاوت این رسانه عکس و فیلم یادگاری می گرفتند.علیپور در مورد انتخاب المان قطره و رنگ آبی در طراحی دکور غرفه نشریه شان میگوید: با توجه به اینکه امسال درحوزه ی محیط زیست یکی از دغدغه های اصلی موضوع آب و حفظ و احیاء ذخایر آبی کشور محسوب می شود، این المان مورد نظر انتخاب و اجرا شد.اما چلچراغی ها در نمایشگاه امسال نیز مثل همیشه متفاوت و اثرگذار حاضر شده بودند غرفه کوچک شان گرمی محفل دوستانه ای داشت که کمتر مخاطبی میتوانست بی تفاوت از آن عبورکند.قاب عکسی خالی که درکنارش تصویر استاد شجریان با لبخند همیشگی نقش بسته بود و مخاطبان دراین قاب با استاد عکس یادگاری می گرفتند.نشریه دانشجو با استفاده از ماکت هایی کارتونی از شخصیت های سیاسی کشورکه اطراف غرفه جانمایی شده بود رویکرد متفاوتی ایجاد کرده بود به شکلی که با دیدن ماکت شخصیت مورد نظرخبرمربوط به آن برای مخاطب تداعی می شد و جنبه ی طنز داشت.نشریات خانوادگی یکی از بخش های خاص نمایشگاه مطبوعات هرسال بوده که مخاطبان آن راعموم مردم و مخاطبانی تشکیل می داد که به اتفاق خانواده به نمایشگاه آمده بودند.فروش نشریات تاریخ گذشته در این سبک رایج است. به عنوان نمونه خانواده سبز برای حضور در قرعه کشی با جوایز متنوع پکیج های ۵ تایی از مجله ها ی خودر را به فروش می رساند.ارشدی مسول تبلیغات این نشریه می گوید: به دلیل اینکه برخی مجله ها در دوره انتشاربه فروش نمی رسند و یا مرجوع شده اند، برخی مخاطبان با توجه به علاقه به مطالب و موضوعات این نشریه علاقمند به مطالعه و حتی در اختیار داشتن آن هستند، لذا در پک های ۵ یا ۱۰ تایی با قیمت کمتر و مناسب تر این نشریات عرضه و مشترکین نیز استقبال خوبی داشتند.غرفه ایسنا خبرگزاری دانشجویان ایران یکی از غرفه های بزرگ نمایشگاه مطبوعات و درعین حال پر رفت و آمد وشلوغ بود، حضور صاحب نظران و دانشجویان و اهالی رسانه و تعامل و گفتگویی که به عنوان رویکرد مهم نمایشگاه امسال محسوب میشد در این غرفه به وضوح قابل لمس بود.رضایی خبرنگاراین خبرگزاری است که پویایی و تبادل نظر و افکار متفاوت در دوره برگزاری نمایشگاه را مهمترین ویژگی غرفه ایسنا و تفاوت آن با سایر رسانه های حاضر بیان میکند.او با بیان اینکه تقریباً هر روز در نمایشگاه حضور داشته است استقبال بازدید کنندگان را در این دوره خوب ارزیابی کرده و می گوید: رسانه ها جهت برقراری ارتباط با مخاطبان و آشنایی با دیدگاه ها و نقطه نظرات آنها از فرصت حضور در نمایشگاه استفاده می کنند.محسنی دکترای علوم ارتباطات و مدرس دانشگاه است که در نمایشگاه حضور داشت او معتقد است در شرایطی که تحولات و تغییرات جامعه لحظه به لحظه شده و مردم آنلاین در جریان اخبار و رویدادها قرار دارند روش های سنتی برقراری ارتباط و گفتمان یک سویه موضوعی مردود است.اکنون رسانه ها برای حفظ تیراژ و بقاء خود باید با این تغییرات همسو شده و راهکارهای بکرو تازه ای برای ایجاد ارتباط با مخاطبان و اثر گذاری در نظر بگیرند.روزنامه اطلاعات به عنوان قدیمی ترین روزنامه منتشر شده کشور مجلدهای سالهای متمادی انتشار را عرضه کرده که مخاطبان علاقمند اقدام به تهیه آن میکردند. فارسی مسول غرفه روزنامه اطلاعات با اشاره به اینکه برخی مخاطبان علاقمند به آرشیو و مطالعه مطالب روزنانه مورد نظرشان هستند، گفت نمایشگاه فرصت مناسبی است برای تبادل نظر و ایجاد ارتباط با مخاطبان نشریات و خبرگزاری ها. مسابقه درست نویسی یکی از حاشیه های جالب نمایشگاه بود که درمراسم اختتامیه با اعلام نام رسانه هایی که قواعد درست نویسی را رعایت کرده بودند برگزار شد.نمایشگاه بیست و سوم مطبوعات و خبرگزاری ها از ۵ تا ۱۲ آبان ماه در محل مصلی تهران برگزار شد.tablighatbazargani.ir – مريم غضنفري
خواندن این مطلب 4 دقیقه زمان میبرد