مصاحبه

مصاحبه با دکتر سیفی مدیرعامل هلثیو

تبلیغات بازرگانی: هلثیویک استارتاپ استودیو در حوزه سلامت است که به طور تخصصی روی ایده ­های خلاقانه و راهبرد و عملکرد این تیم­ها و ایده ­ها سرمایه گذاری می­کند.حوزه سلامت به گونه ­ای است که تمام افراد را دربرمی­ گیرد و محدود به منطقه، فصل و قشر خاصی نیست و اکوسیستم استارتاپی موفق به حضور در آن نبوده است. علی رغم دانشمندهای بسیار و نهادهای سرمایه گذاری فعالیتی جدی در این حوزه انجام نشده است و نقش هلثیو مرتبط کردن این دو گروه به هم است.داستان کسب و کار شما چیست و هلثیو چگونه به وجود آمد؟از سال ۸۷ که من دانشجوی مهندسی پزشکی بودم ارتباط بین صنعت و دانشگاه همیشه دغدغه من و دوستانم بود. بحث سلامت کاملاً مالتی دیسیپلینری است که این موضوع از مرتبط بودن این حوزه با بسیاری از حوزه­ها مثل ژنتیک، گجت­های پوشیدنی و حتی بیگ دیتا است.سال ۹۰ رویدادهای ایده بازار را راه اندازی کردیم که فاصله بین انجل اینوسترها و کسانی که ایده دارند را از بین ببریم.سال ۹۵ فاندی در همین جهت تشکیل دادیم که بتوانیم تا حد ۱۰ میلیارد تومان روی تیم ­هایی که پتانسیل موفقیت داشتند سرمایه گذاری کنیم. در سال ۹۶ حدود ۲۰۰ تیم را بررسی کردیم ولی متاسفانه هیچ کدام قابلیت سرمایه گذاری نداشتند. در همین حین استارتاپ­های حوزه سلامت در دنیا را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم ایده­ی بعضی از تیم­ها به طور کل قابلیت اجرا شدن نداشت و یا مشکل تیم­سازی داشتند به همین منظور تصمیم گرفتیم به تیم ها جهت تکمیل شدن کمک کنیم و این طور بود که هلثیو به وجود آمد.با توجه به شرایط فعلی رقبای شما چه کسانی هستند؟اکوسیستم استارتاپی ایران هنوز در مراحل ابتدایی خود به سر می­برد و هر فعالیتی که در هر استارتاپی و در این اکوسیستم اتفاق می­افتد به کل مجموعه و تمام کسب و کارهایی که در آن به سر می­برند بهره می­رساند و فضای هم­افزایی بر این اکوسیستم حاکم است.در چه زمینه هایی فعالیت می کنید؟به طور کل ما تا به حال روی ۹ استارتاپ سرمایه گذاری کردیم و حوزه کاری ما در زمینه­های تجهیزات پزشکی، سلامت الکترونیک و بایوتکنولوژی است.در بخش بایوتکنولوژی روی روش­های جدید درمان سرطان و ضایعات نخاعی، در بخش سلامت الکترونیک بحث خودمراقبتی، در بحث تجهیزات پزشکی در بخش اسمارت دیوایس­ها و همین طور گردشگری سلامت سرمایه گذاری کرده ایم.نحوه پذیرش یک تیم جدید در مجموعه شما به چه صورت است؟فرق ما با یک شتاب دهنده این است ورودی استارتاپ استودیو صرفاً یک تیم نیست بلکه یک فرد توانمند، یا یک ایده هم می­تواند به مجموعه ما وارد شده و همکاری را شروع کند. این علاوه بر حالتی است که تیم­ها از روش های رایج می­توانند با ما ارتباط بگیرند.در این مسیر با چه چالش­هایی روبرو هستید؟در اکوسیستم استارتاپی ایران متاسفانه رشد به صورت نامتناسب شکل گرفته است. تعداد شتابدهنده­ها و میزان سرمایه گذاری­ ها با میزان پرورش نیروهای متخصص تناسب ندارند و تعداد کمی از اساتید با این فضا آشنا هستند. تعداد شتابدهنده­ها کم است ولی به همین نسبت نیروهای متخصص و مخصوص استارتاپ هم وجود ندارد و اساساً تعریف کار و نیروی کار در دو گروه دانشجویان و شتابدهنده­ها تفاوت دارد.چه امکاناتی به استارتاپ­هایی که به مجموعه شما وارد می­ شوند تخصیص می­دهید؟مهم ترین ارزش افزوده ای که علاوه بر زیرساخت و امکانات در اختیار تیم­ها قرار میدهیم موضوعی است که اصطلاحاً به آن پاس گل می گوییم یعنی تمام تیم­ها در زمینه ­های مشترک به هم کمک می­کنند.برنامه مارکتینگ شما برای استارتاپ­های زیرمجموعه چیست؟سرویس و خدماتی که هر کدام از تیم­ها ارائه می­ کنند با هم تفاوت دارند و هر کدام برنامه­ی جداگانه ­ای دارند و ما هم در حد توان به آنها کمک می­کنیم.سال ۹۸ را چطور میبینید؟برنامه ما در سال ۹۸ افزایش حجم سرمایه گذاری و تعداد تیم ها به ۳ برابر و رساندن تیم­های موجود به فاز تجاری است.۱۰ سال آینده را چطور میبینید؟ما در حال حاضر روی ۵ استارتاپ از بهترین­های حوزه سلامت سرمایه گذاری کرده­ایم و این مجموعه­ها چشم انداز ۱۰ ساله ما را شکل می­دهند.در پایان حرفی سخنی؟تشکر میکنم از تیم خوب ام بی نیوز و این فرصتی که در اختیار ما قرار دادند.امیدواریم که اکوسیستم استارتاپی ایران به زودی به بلوغ برسد و دانشگاه ­ها نیروهای متخصص مورد نیاز این جامعه به شدت تشنه را پرورش و تحویل اکوسیستم دهند.tablighatbazargani.ir- سید مصطفا میر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا