تبلیغات بازرگانی: هلثیویک استارتاپ استودیو در حوزه سلامت است که به طور تخصصی روی ایده های خلاقانه و راهبرد و عملکرد این تیمها و ایده ها سرمایه گذاری میکند.حوزه سلامت به گونه ای است که تمام افراد را دربرمی گیرد و محدود به منطقه، فصل و قشر خاصی نیست و اکوسیستم استارتاپی موفق به حضور در آن نبوده است. علی رغم دانشمندهای بسیار و نهادهای سرمایه گذاری فعالیتی جدی در این حوزه انجام نشده است و نقش هلثیو مرتبط کردن این دو گروه به هم است.داستان کسب و کار شما چیست و هلثیو چگونه به وجود آمد؟از سال ۸۷ که من دانشجوی مهندسی پزشکی بودم ارتباط بین صنعت و دانشگاه همیشه دغدغه من و دوستانم بود. بحث سلامت کاملاً مالتی دیسیپلینری است که این موضوع از مرتبط بودن این حوزه با بسیاری از حوزهها مثل ژنتیک، گجتهای پوشیدنی و حتی بیگ دیتا است.سال ۹۰ رویدادهای ایده بازار را راه اندازی کردیم که فاصله بین انجل اینوسترها و کسانی که ایده دارند را از بین ببریم.سال ۹۵ فاندی در همین جهت تشکیل دادیم که بتوانیم تا حد ۱۰ میلیارد تومان روی تیم هایی که پتانسیل موفقیت داشتند سرمایه گذاری کنیم. در سال ۹۶ حدود ۲۰۰ تیم را بررسی کردیم ولی متاسفانه هیچ کدام قابلیت سرمایه گذاری نداشتند. در همین حین استارتاپهای حوزه سلامت در دنیا را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم ایدهی بعضی از تیمها به طور کل قابلیت اجرا شدن نداشت و یا مشکل تیمسازی داشتند به همین منظور تصمیم گرفتیم به تیم ها جهت تکمیل شدن کمک کنیم و این طور بود که هلثیو به وجود آمد.با توجه به شرایط فعلی رقبای شما چه کسانی هستند؟اکوسیستم استارتاپی ایران هنوز در مراحل ابتدایی خود به سر میبرد و هر فعالیتی که در هر استارتاپی و در این اکوسیستم اتفاق میافتد به کل مجموعه و تمام کسب و کارهایی که در آن به سر میبرند بهره میرساند و فضای همافزایی بر این اکوسیستم حاکم است.در چه زمینه هایی فعالیت می کنید؟به طور کل ما تا به حال روی ۹ استارتاپ سرمایه گذاری کردیم و حوزه کاری ما در زمینههای تجهیزات پزشکی، سلامت الکترونیک و بایوتکنولوژی است.در بخش بایوتکنولوژی روی روشهای جدید درمان سرطان و ضایعات نخاعی، در بخش سلامت الکترونیک بحث خودمراقبتی، در بحث تجهیزات پزشکی در بخش اسمارت دیوایسها و همین طور گردشگری سلامت سرمایه گذاری کرده ایم.نحوه پذیرش یک تیم جدید در مجموعه شما به چه صورت است؟فرق ما با یک شتاب دهنده این است ورودی استارتاپ استودیو صرفاً یک تیم نیست بلکه یک فرد توانمند، یا یک ایده هم میتواند به مجموعه ما وارد شده و همکاری را شروع کند. این علاوه بر حالتی است که تیمها از روش های رایج میتوانند با ما ارتباط بگیرند.در این مسیر با چه چالشهایی روبرو هستید؟در اکوسیستم استارتاپی ایران متاسفانه رشد به صورت نامتناسب شکل گرفته است. تعداد شتابدهندهها و میزان سرمایه گذاری ها با میزان پرورش نیروهای متخصص تناسب ندارند و تعداد کمی از اساتید با این فضا آشنا هستند. تعداد شتابدهندهها کم است ولی به همین نسبت نیروهای متخصص و مخصوص استارتاپ هم وجود ندارد و اساساً تعریف کار و نیروی کار در دو گروه دانشجویان و شتابدهندهها تفاوت دارد.چه امکاناتی به استارتاپهایی که به مجموعه شما وارد می شوند تخصیص میدهید؟مهم ترین ارزش افزوده ای که علاوه بر زیرساخت و امکانات در اختیار تیمها قرار میدهیم موضوعی است که اصطلاحاً به آن پاس گل می گوییم یعنی تمام تیمها در زمینه های مشترک به هم کمک میکنند.برنامه مارکتینگ شما برای استارتاپهای زیرمجموعه چیست؟سرویس و خدماتی که هر کدام از تیمها ارائه می کنند با هم تفاوت دارند و هر کدام برنامهی جداگانه ای دارند و ما هم در حد توان به آنها کمک میکنیم.سال ۹۸ را چطور میبینید؟برنامه ما در سال ۹۸ افزایش حجم سرمایه گذاری و تعداد تیم ها به ۳ برابر و رساندن تیمهای موجود به فاز تجاری است.۱۰ سال آینده را چطور میبینید؟ما در حال حاضر روی ۵ استارتاپ از بهترینهای حوزه سلامت سرمایه گذاری کردهایم و این مجموعهها چشم انداز ۱۰ ساله ما را شکل میدهند.در پایان حرفی سخنی؟تشکر میکنم از تیم خوب ام بی نیوز و این فرصتی که در اختیار ما قرار دادند.امیدواریم که اکوسیستم استارتاپی ایران به زودی به بلوغ برسد و دانشگاه ها نیروهای متخصص مورد نیاز این جامعه به شدت تشنه را پرورش و تحویل اکوسیستم دهند.tablighatbazargani.ir- سید مصطفا میر
خواندن این مطلب 3 دقیقه زمان میبرد