همانگونه که انسانها تیپ شخصیتی متفاوتی دارند، برندها نیز دارای شخصیت متفاوتی هستند. مدل ۵ تیپ شخصیتی آکر بیان میکند که ۵ شخصیت اصلی برای برندها وجود دارند.مدل ۵ تیپ شخصیتی از کجا آمده است؟مدل ۵ تیپ شخصیتی برند اولین بار در سال توسط جنیفر آکر دختر دیوید آکر نویسنده معروف و به نام در حوزه برند، عنوان شد. او که استاد حوزه برند در دانشگاه استنفورد بود، در دهه ۹۰ میلادی تحقیقاتی انجام داد تا تیپهای اصلی شخصیت برند را شناسایی کند.در یک تحقیق، آکر از شرکت کنندگان که همگی متخصص حوزه برند بودند خواست تا برندهای به نامی همچون ولوو و مارلبورو را بررسی کنند و شخصیت برند آنها را دسته بندی کنند.۵مدل شخصیتی برندبنابر مدل آکر ۵ تیپ شخصیتی برند وجود دارند که عبارتند از:صداقتهیجانشایستگیدلفریبیزمختیصداقتبرندهای صادق برندهایی هستند که لحن صدای صادق و خاکی دارند و به سلامتی و ایجاد حال خوب برای مصرف کنندگان خود اهمیت میدهند.این برندها معمولا در کارهای بشردوستانه و کمپینهای مسئولیت اجتماعی سرمایه گذاری میکنند. حفظ صداقت و روراست بودن با مصرف کنندگان برای آنها اهمیت دارد. همچنین این برندها به احساسات مشتریان خود اهمیت میدهند و فیدبک و نظرات مشتریان برای آنها مهم است.مثال برندهای صادقبرند تامز که تولید کننده کفش میباشد و برند آرایشی بهداشتی داو از جمله برندهای صادق هستند، برند تامز به ازای هر کفشی که میفروشد یک کفش به افراد نیازمند میدهد و برند داو در تلاش است تا اعتماد به نفس خانمها را در راستای زیبایی ظاهری بالا ببرد.هیجانبرندهای هیجان انگیز برندهایی هستند که شخصیتی جسور، پرانرژی، ماجراجو و خلاق دارند.این برندها میخواهند حس شادی، هیجان، جسارت و جوانی را به مصرف کنندگان خود عرضه کنند. حس هیجان در طراحی و تبلیغات و تجربه مشتری ارائه میشود. برای مثال تعداد زیادی از برندهای هیجان انگیز از رنگ قرمز و یا دیگر رنگهای پر هیجان استفاده میکنند و یا از موزیکهای پرهیجان در تبلیغات خود استفاده میکنند.مثال برندهای هیجان انگیزردبول و نایک دو برند هیجان انگیز میباشند. ردبول معمولا اسپانسر ایونتهای ورزشی هیجان انگیز میشود و شعار “انجامش بده” نایک حس هیجان و جسارت را به مخاطبان میدهد.شایستگیبرندهای شایسته بر دانش و شایستگی تولید و نوآوری خود تکیه میکنند. نوآوری و خلق ایدهها و محصولات جدید جزوی از دی ان ای برندهای شایسته میباشد و در تبلیغات و فعالیتهای بازاریابی محتوایی تمرکز زیادی بر کیفیت و دانش دارند.همچنین این برندها پاسخگویی بالایی به نیاز و فیدبک مشتریان خود دارند و سعی دارند تا با ارائه محصولات با کیفیت و نوآور به نیاز مشتریان خود پاسخ دهندمثال برندهای شایستهاینتل، گوگل و ولوو از جمله برندهای شایسته هستند. اینتل همیشه بر کیفیت و قدرت محصولات خود تکیه میکنند و ولوو نیز همیشه بر نوآوری در حوزه امنیت و ساختن و خلق محصولات جدید در این حوزه تاکید میکند.دلفریبیبرندهای دلفریب برندهای لوکس و باکلاس بالا هستند که معمولا محصولاتی با پرستیژ و قیمت بالا ارائه میدهند.این برندها به مشتریان خود کمک میکنند تا تصویری موفق داشته باشند و معمولا محصولات این برندها به صورت انحصاری و اختصاصی در اختیار قشر مرفه قرار میگیرند.این برندها همچنین هویت برند شناخته شده و خاصی دارند و افراد با دیدن لوگوی این برندها میتوانند آن]ها را شناسایی کنند.مثال برندهای دلفریبرولکس،بنتلی، شنل و لویی ویتون از جمله شناخته شدهترین برندهای دلفریب در دنیا میباشند. این برندها همگی محصولاتی با پرستیژ و خاص و گران عرضه میکنند.زمختیبرندهای زمخت آن برندهایی هستند که چهرهای خشن، مقاوم و محکم دارند. استحکام و مقاومت از کلمات کلیدی مهم برای توصیف این برندها هستند. کیفیت محصولات نیز عنصر مهمی در برندهای زمخت میباشد چرا که این برندها باید در شرایط سخت مقاومت کافی داشته باشند.همچنین تصویر مردانگی یکی دیگر از تمهای تکرار شونده در برندهای زمخت میباشد.مثال برندهای زمختکترپیلار و جیپ از شناخته شدهترین برندهای زمخت میباشند. هر دوی این برندها بر استحکام و مقاومت در شرایط سخت تاکید دارند و محصولاتی را ارائه میدهند که با تکیه بر کیفیت بالای ساخت میتوانند در شرایطی که دیگر برندها توانایی مقاومت ندارند، کار کنند.امیرجباری؛ مدیرارشد بازاریابی دکتر دکتر
منبع: https://amirjabbari.com/brand-personality