تبلیغات بازرگانی: مؤسسه خیریه محک موفق به کسب رتبه ۳ استاندارد بینالمللی دلتا از انجمن بینالمللی مدیریت پروژه (IPMA) شد.به گزارش «تبلیغات بازرگانی» آراسب احمدیان، مدیرعامل مؤسسه خیریه محک، از کسب استانداردهای بینالمللی به عنوان نقطه عطفی در اقدامات این مؤسسه یاد کرد و گفت: «محک در طول ۲۸ سال فعالیت خود، با تکیه بر اعتماد و مشارکتهای مردمی تلاش کرده است که فعالیتهای خود را در انطباق با استانداردهای بینالمللی قرار دهد تا کمکهای نیکوکاران را به بهترین و شایستهترین خدمات درمانی و حمایتی برای کودکان مبتلا به سرطان و خانواده آنها تبدیل کند. امروزه در اداره سازمانهای مردمنهاد، تغییر رویکرد سنتی به سیستمی به نقطه عطفی برای ارائه خدمات به جامعه تبدیل شده است. دراین رویکرد جدید به جای تأمینکنندگان، دریافتکنندگان خدمات که در محک کودکان مبتلا به سرطان و خانوادههای آنها هستند، در مرکز توجه قرار دارد.»احمدیان در خصوص ارزیابی محک در کلاس سه ممیزی بینالمللی دلتا از انجمن جهانی مدیریت پروژه (IPMA) توضیح داد: «در سال ۲۰۱۹ محک به صورت داوطلبانه در ممیزی دلتا IPMA شرکت کرد و موفق شد گواهینامه آن را دریافت کند و در کلاس سه این استاندارد ارزیابی شود. این ارزیابی توسط رینهارد واگنر، مدیر عامل سابق IPMA و طراح استاندارد دلتا صورت گرفت. لازم به ذکر است این ارزیابی توسط انجمن بینالمللی مدیریت پروژه (IPMA) در ۵ سطح طراحی شده که سطح ۵ تنها معطوف به بهبود مستمر سازمانها است و تاکنون هیچ سازمانی در جهان موفق به کسب آن نشده است. گواهینامه سطح ۴ به سازمانهایی تعلق میگیرد که استانداردهای مورد نظر دلتا را به طور کامل پیاده سازی کرده و در برنامههای استراتژیک خود از آن بهرهبرداری میکنند. گواهینامه سطح سوم نیز به سازمانهایی که استانداردهای مورد نظر ارزیابی را به طور کامل پیادهسازی کرده اما هنوز از تمام جنبههای آن به طور کامل بهره برداری نکردهاند، تعلق میگیرد.»وی افزود: «به گفته رینهارد واگنر ، رییس این انجمن فقط ۱۰ درصد سازمانهای دنیا که برای اولین بار در این ممیزی شرکت میکنند، موفق شدهاند که در سطح ۳ ارزیابی شوند و گواهینامه آن را دریافت کنند.» احمدیان در ادامه گفت: «ارزیابی شایستگی سازمانی براساس استاندارد دلتا، نظام مدیریت پروژه سازمانها را بررسی میکند و شایستگیهای کلیدی و ساز و کار خلق ارزش برای تمامی ذیربطان پروژهها را در تمام سطوح یک سازمان پروژه محور مورد ارزیابی قرار میدهد. محک در تلاش است با پیادهسازی برنامه استراتژیک چهارم خود، در سال ۲۰۲۱ بار دیگر خود را مورد ارزیابی قرار دهد و بتواند کلاس ۴ این استاندارد را نیز دریافت کند.»احمدیان همچنین در خصوص شرکت این مؤسسه به صورت داوطلبانه در ارزیابیهای بینالمللی ادامه داد: «برای پاسخ مستمر به نیازهای ذی ربطان یک سازمان، از لحاظ ساختاری و عملکرد، میبایست برنامهریزی استراتژیک مدونی وجود داشته باشد و به دلیل اینکه تجارب چنین نگرشی پیش از این در کشور وجود نداشت، محک تجارب جهانی را مورد بررسی قرار داده است. به این ترتیب توانستیم به عنوان نخستین سازمان مردمنهاد در خاورمیانه به صورت داوطلبانه خود را در معرض ممیزیهای بینالمللی از جمله استاندارد بینالمللی NGO benchmarking شرکت SGS قرار دهیم. این استاندارد بر اساس مطالعه عملکرد ۲۵ سازمان بزرگ و غیردولتی دنیا تدوین و از ۹ محور تشکیل شده که در سالهای بعد تعداد این محورها به ۱۲ مورد افزایش یافت. محک نیز برای نخستین بار در سال ۱۳۸۶ در این ممیزی شرکت کرد و با کسب رتبه ۴۳ درصد موفق به دریافت گواهینامه نشد. پس از گذشت ۶ ماه، محک برای بار دوم در این ممیزی شرکت کرد و توانست با کسب رتبه ۷۲ درصد، گواهینامه آن را دریافت کند. پس از این تجربه، ما در هفت ممیزی دیگر این شرکت حضور داشتیم که در آخرین ارزیابی شرکت SGS در سال ۲۰۱۸ موفق به کسب رتبه ۹۷.۵ درصد در بین ۳۲۸ سازمان شدیم و نیکوکاران ایرانی با کسب رتبه اول، در صدر جهان درخشیدند.»مدیرعامل محک در خصوص دریافت نشان طلایIPMA در سال ۲۰۱۸ توضیح داد: «پروژه مرکز پذیرهنویسی سلولهای بنیادی خونساز محک به عنوان اولین پروژه مشترک مسئولیت اجتماعی عملیاتی برای ممیزی به IPMA فرستاده شد که این پروژه در رقابت با ۱۷ پروژه توانست مدال طلای این انجمن را به خود اختصاص دهد. پیش از این نیز در سال ۲۰۱۴ نشان طلای مدیریت پروژه IPMA در حوزه طرحهای اجتماعی برای پروژههای بینالمللی بشردوستانه به برنامه توسعه دوساله ۹۲-۹۱ محک اهدا شده بود که تنها پروژه در ارتباط با پروژههای پایدار و بشردوستانه راه یافته به فینال بود.»مدیرعامل محک در ادامه بیان کرد: «معتقدم در صورتی که بر سیستم مدیریتی هر سازمان شفافیت و پاسخگویی حاکم باشد و آن سازمان درمقابل تأمینکنندگان منابع مالی خود و تمام ذیربطانش احساس مسئولیت کند، ضروری است در مسیر کسب استانداردهای ملی و بینالمللی حرکت کند.»وی با اشاره به مسیر طی شده در طول ۲۸ سال فعالیت محک که شش دوره پنج ساله است، تأکید کرد: «محک در نخستین دوره پنج ساله خود مراحل استارتاپی را طی کرد و سپس وارد فاز ارائه خدمات تخصصیتر به فرزندانش شد. در این راستا ارائه خدمات در بیمارستانهای دولتی و دانشگاهی دارای بخش خون و آنکولوژی کودکان سراسرکشور در دستور کار این مؤسسه قرار گرفت. به دنبال آن حرکت به سمت اداره سیستمی در محک آغاز شد. آن زمان عملکرد سیستمی برای یک سازمان مردمنهاد کاملا ناشناخته بود، از این رو پیشنهاداتی متمرکز بر موضوع مسئولیت اجتماعی به عنوان یکی از حلقههای ارتباطی مهم میان سازمانهای مردمنهاد و بنگاههای اقتصادی از مؤسسات معتبری نظیر سازمان مدیریت صنعتی ارائه شد. سپس روشهای پایدار تأمین منابع که شامل فعالیتهای تجاری و مستقلاتداری است به محک پیشنهاد داده شد اما این سازمان بر مبنای برنامههای استراتژیک خود به این نتیجه رسید که حمایتهای کوچک و مداوم منجر به پایداری منابع در خیریهها میشود. نتیجه چنین سیستمی نیز احداث و اداره تنها بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان در ایران با ۲۰ درصد ظرفیت درمان سرطان کودکان در کشور بوده است.»مدیرعامل محک در ادامه با اشاره به چهار اصل بنیادین محک؛ شفافیت، پاسخگویی، قدرشناسی و زیباییشناسی، تصریح کرد: «منابع انسانی به عنوان پنجمین ارزش به این اصول در محک افزوده شده است. از بطن این ارزشها سند کدهای ارتباطی این سازمان تدوین شده است. این سند در نهایت موجب شکلگیری برند محک شده است. برند محک یعنی قول و تعهدی که ما با ذیربطان خود داریم و عمل به این تعهدات، محک را به سازمان آرزوهای بزرگ و همتهای بلند تبدیل کرده است.»احمدیان در پایان به کیفیت در مؤسسه خیریه محک که مسیری بی پایان است، اشاره کرد و گفت: «در این مؤسسه بر رعایت اصول کیفی درمان، رعایت استانداردهای ملی و بینالمللی و نیز عمل به مسئولیت اجتماعی تأکید شده و میشود. یکپارچهسازی ارائه خدمات حمایتی به کودکان مبتلا به سرطان در تمامی بیمارستانهای دولتی و دانشگاهی دارای بخش خون و آنکولوژی کشور، آگاهسازی و توانمندسازی کارکنان و استقرار دقیقتر فرآیندهای مدیریت و اجرای پروژه از دغدغههای محک در کنار استفاده از دانش نوین در درمان سرطان و تأمین هزینه دارو و درمان فرزندانمان است.»
tablighatbazargani.ir-مریم غضنفری