تبلیغات بازرگانی: نشریه تبلیغات بازرگانی درشماره تازه خود به موضوعات مختلفی درحوزه های تبلیغات و بازاریابی درایران و جهان پرداخته است.دربخش نخست یادداشتی به قلم سردبیرنشریه درج شده با موضوع "فرگشت تبلیغات دردنیای تبلیغات" که ایرج قره داغی در توضیح آن میگوید: فرگشت عنوانی است که دانشمندان برای بیان چرخه تکامل حیات موجودات زنده بویژه انسان به کارمیبرند.که دراین نوشتار بررسی چرخه رشد تکاملی تبلیغات درایران طی سده اخیر تا زمان حال بررسی شده است.او معتقد است ، تبلیغات ایران اکنون وارد مرحله نوین رشد تکاملی خود شده که در واقع دراین مرحله مسیری کاملاً دگرگون و متمایزدارد، جهش آشکار از رسانه های سنتی به رسانه های نوین نیز دگردیسی مهمی درچرخه حیات تبلیغات ایجاد نموده است.از سویی نیز تحولات رخ داده توانسته عرصه میدانی تبلیغات را از شکل هرمی به شکل تخت تبدیل کند. و سه تفاوت عمده را برای این دوران میتوان برشمرد که درگزارش این سه مورد تشریح شده است.دربخش اخبار از محمد رضا گلزار به عنوان موفق ترین چهره موفق تبلیغاتی ایران یاد شد است. این خبر با اشاره به همکاری چهره های مطرح سینمایی و ورزشی با برندها است، که پس از اعلام عمومی نظر سنجی و استقبال چشمگیر مخاطبین رسانه تخصصی و تبلیغات برند، نهایتًاً محمدرضا گلزار را حائز رتبه برتر این نظز سنجی اعلام کرد.مطلب دیگر مربوط به کمپین نایک است. با عنوان" نایک خاورمیانه و تقدیراز زنان ورزشکار" نایک با هدف پشتیبانی از زنان به چالش کشیدن کلیشه ها در خاورمیانه از یک کمپین قدرتمند رونمایی کرده است.نویسنده این مطلب معتقد است، درشرایطی که این آگهی تبلیغاتی شامل چیزی فراتر از نگاه اجمالی و کلاسیک نایک میشود، فیلم نیز به نوبه خود در پی تاکید خاص بر روی زنانی است که یا وجود همه مخالفت ها و انتظارات فرهنگی در زندگی به موفقیت دست یافته اند.برند اکبرجوجه در صنعت رستوران داری همیشه با بحث و جدل های مختلفی ازسوی صاحبان برند و دیگر رستوران داران مطرح بوده و در این مطلب به دلایل این موضوع بیشتر پرداخت شده است.جمعی از رستوران داران کشور شکواییه ای را از اداره ی مالکیت صنعتی به دلیل آنچه آنها انحصاری کردن یک غذای محلی (اکبر جوجه) به نام یک فرد خاص عنوان کرده اند را به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ارائه دادند. مالک این علامت میتواند با حق قانونی ایجاد شده علیه رستوران دارانی که بدون اجازه اقدام به تبلیغ غذای اکبرجوجه کنند به شدت برخورد میکند.استفاده ازعروسک ها در تبلیغات درایران رواج دارد. این مورد درسایر نقاط دنیا نیز درعرصه ی تبلیغات نمود جدی داشته اند و برند های معروف اسباب بازی در زمینه طراحی عروسک ها، حرف اول را میزنند. نمونه برجسته این عروسک ها که اعتبار جهانی دارد، اسباب بازی معروف بسیاری از دختران دنیا یعنی "باربی" است.دنیای برندهای برندهای عروسکی در تبلیغات خصوصاً برای جذب کودکان و در پی آن، خانواده ها از ظرفیت بالایی برای خریدن محصول برخوردار است که در کشور ما به درستی و کامل از آن استفاده نشده است.البته نمونه آن ماجراهای اخیر که بر سر عروسک محبوب برنامه خندوانه یعنی جناب خان آمده و دنیای عروسک ها و حتی برنامه های تلویزیون خندوانه را تحت تاثیر قرار داده که این موضوع سرنوشت برندهای عروسکی را در تبلیغات با نگرانی مواجه کرده است.عنوان جالب دیگرکه رویکرد ورزشی دارد: "وقتی اسپانسرهایی پرسپولیس به جان هم می افتند" موضوع تبلیغات کنار زمین و روی پیراهن بازیکنان تیم های ورزشی به خصوص در فوتبال است که این روزها با حرف و حدیث هایی همراه بوده است.موضوع جالب دیگر گزارش این شماره که به قلم سعید میرشاهی و آسیه فردین نوشته شده است، در رابطه با دو سایت دیوار و آلونک است که دو نرم افزار مهم و رقیب در رابطه با آگهی های مسکن به شمار میروند.عنوان این گزارش "دیوار را خراب کنیم و آلونک را بسازیم" به موضوع تلاش دست اندرکاران سایت آلونک که در رابطه با آگهی های مسکن توسط مشاوران املاک فعالیت میکند، برای مقابله با فعالیت دیوار در این زمینه که منجر به حذف مشاوران از معاملات مسکن شده است، میپردازد."قدرتمند ترین کلمات در تبلیغات و فروش" نیز عنوان مطلب دیگری است که به ارائه ی کلمات و واژه های تاثیر گذار در حوزه مارکتینگ میپردازد.tablighatbazargani.ir – مريم غضنفري
خواندن این مطلب 3 دقیقه زمان میبرد