تبلیغات بازرگانی: طرح پیرایش و ساماندهی جداره های شهر تهران با هدف ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی اصناف به منظور رفع نازیبایی ها و بی نظمی های بصری در مناطق مختلف تهران اجرایی می شود که براساس این طرح ضوابط و چهارچوب هایی در اختیار مالکین قرارداده شده و حفظ بناهای ارزشمند و تاریخی اولویت دارد.یاسر جعفری معاون فنی و طرح های شهری سازمان زیباسازی گفت: پروژه بزرگ پیرایش شهری با هدف ساماندهی جداره های شهر بزرگ تهران از سال ۹۲ شکل گرفت و در چهارچوب های مبتنی بر مطالعات و دانش پیش رفته و متناسب با نیازهای شهری در مراحل مقدماتی اجرا قرارگرفته است.دراین طرح بناهای تجاری کل شهر تهران بررسی و ساماندهی می شود و البته اولویت با بناهای ارزشمند تاریخی که دربرخی محورها نظیر خیابان ناصرخسرو، خیابان فردوسی و پهنه ی رودکی و خیابان انقلاب قرار داشتند، بوده است و طرح ساماندهی و نظم تابلوهای اصناف بر مبنای استانداردهایی که ارائه شده با همکاری صاحبان و مالکین بناها اجرایی شده است. حتی ساختمان های بلند مرتبه ای که سالها از لحاظ ظاهری نابسامان بوده و به بخشی از نازیبایی های شهر تبدیل شده اند دراین طرح مدنظر هستند.البته در موارد برخی برندها طبق مصوبه شورای شهر نصب تابلوهای تبلیغاتی شامل عوارض سالیانه است که توسط سازمان زیباسازی این قانون اعمال می شود.وی با بیان اینکه در بخش ساماندهی تابلوهای اصناف به دلیل حساسیت هایی که مالکین دراین مورد دارند و تابلوی صنف شان را بخشی از تملک خود می دانند با مشکلاتی همراه بوده افزود: این موضوع، سالها رها شده و حتی مالکین هم نمی دانستند چه بخشی از عرصه های عمومی فضای شهری دراختیار آنهاست و اینکه ضابطه ای برای مشخص شدن فضای تبلیغاتی تابلوی اصناف وجود نداشت.موضوعاتی نظیر اینکه مالک یک ملک تجاری در چه مقیاسی از ارتفاع یک ساختمان یا عرض محیط امکان استفاده برای نصب تابلوی صنف خود را دارد، قبلا مشخص و ضابطه مند نبود و درحال حاضر در طرح ساماندهی سعی شده چهارچوب های ارائه شده ضمن رعایت حقوق مالکین آنها را تشویق به استفاده حداقلی به خصوص دربناهای ارزشمند تاریخی نماید.معاون فنی و طرح های شهری سازمان زیباسازی با اشاره به انتقادهایی که به پروژه ی یکسان سازی تابلوهای اصناف وارد شده افزود: در طرح ۱۷ شهریور که تجربه ی اول این پروژه بود، ایراداتی نظیر مشکل بودن تشخیص صنوف مطرح شده بود که در طرح جدید سعی شده شرایطی فراهم شود تا مالکان امکان داشته باشند که هویت صنفی و معماری را در تابلوهای صنفی خود حفظ کنند.البته بخشی از طرح ساماندهی نیز که اهمیت زیادی دارد شامل تاسسیات، الحاقات اضافی سطح شهر که باعث نازیبایی هستند و همچنین نوسازی و پاکسازی و احیای بناهایی است که ارزش معماری و تاریخی دارند.در این طرح همچنین ساماندهی تابلوهای تجاری مدنظر بوده که در راستای سیاست سازمان مبنی بر کاهش سهم تبلیغات تجاری درسطح شهر و اختصاص بخش بیشتری از این سازه ها به تبلیغات فرهنگی اجرایی شده است.وی با بیان این مطلب تاکید کرد: در همه شهرهای دنیا بخشی از درآمد های پایدار شهری از محل تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر تامین می شود، ولی بر اساس استراتژی سازمان به نفع فرهنگ سازی از سهم تابلوهای تجاری سطح شهر تا حدود ۳۰ درصد کاسته شد و بخشی هم تغییر هویت دادند، همچنین در جهت حذف زوائد بصری آسیب های که برای منظر شهری ایجاد می شد، قوانین و چهارچوب هایی ارائه شده است.وی در پاسخ به این پرسش تبلیغات بازرگانی در مورد عدم جانمایی مناسب و ویژگی بصری برخی تابلوها در سطح شهر افزود: البته به دلیل اینکه بخشی از سازه ها به شکل بلندمدت به بخش خصوصی واگذار شده برای اعمال چهارچوب های مدنظر نیاز به موضوعات حقوقی است که البته طبق مصوبات شورای شهر تهران، رویکرد واحدی در این حوزه تهیه و در عرصه ی تبلیغات شهری اجرایی می شود.tablighatbazargani.ir-مریم غضنفری
خواندن این مطلب 2 دقیقه زمان میبرد