تبلیغات بازرگانی: برند درسا در قالب یک پروژهی نوآورانه و با ساخت پرینتر سهبعدی، گامهایی در راستای خلق ارزش در زنجیره طراحی برداشت. گروه برندهای درسا، که مدتهاست به عنوان یک نشان تجاری پیشرو شناخته میشود، با هدف خلق ارزش پروسه بومی سازی تکنولوژی را آغاز کرده است که به کارگیری و ساخت پرینتر سه بعدی در مجموعه درسا، یکی از مراحل مهم این پروژه به شمار میرود.سهیلا فتحیه، مدیر دپارتمان طراحی و مهندسی درسا، با اشاره به این نکته که گروه برندهای درسا با زیرمجموعههای: درسا، جواهرات، خانه درسا و کافه، چهارمین دههی فعالیت خود را آغاز کرده است، درباره رویکردهای جدید این مجموعه گفت: «آن چه که هستهی اصلی و مرکزی درسا را تشکیل میدهد، تفکر مبتنی بر طراحی است و به این خاطر ما به دنبال ایجاد ارزش هستیم؛ ارزشی که براساس تفکر طراحانه یا Design Thinking شکل گرفته و به دنبال حل مسئله است؛ مسئله ای که معمولا برای برندها و صنایع پیش میآید و از این منظر بهترین راه حلها را پیشنهاد میدهد».وی با اشاره به این که تیم درسا به دنبال کم کردن فاصله با تغییرات جهانی است و به این دلیل تلاش میکند روی این موج فراگیر حرکت کند، افزود: «ما به این منظور در واحد طراحی و مهندسی درسا گامهای موثری را در راستای همسویی با فرایندهای جهانی برداشتهایم و از آن جا که برای برداشتن این گامها، ابزارها اهمیت بسیاری دارند، ما به پرینتر سه بعدی، به عنوان یکی از ابزارهای مهم که در صنعت دیزاین حیاتی است، توجه کردیم».سهیلا فتحیه، با اشاره به این که این پروژه در چند گام تکمیل خواهد شد توضیح داد: «گام اول، ایجاد تحول در پروسه دیزاین است که در این مرحله دیزاینرها میتوانند به خواستههایشان برسند و در تولید محصول، ایدههای خلاقانهی خود را از روی کاغذ به پرینتر سه بعدی منتقل کرده و اجرا کنند. مرحله دوم ممکن است شخصی سازی محصول برای مشتری باشد که در تولید محصولات جواهر و طلا کاربرد زیادی خواهد داشت. گام سوم هم این است که در تولید پرینتر سه بعدی به سطح بالایی برسیم و در صورت موجود بودن مواد اولیه، تولید محصول نهایی امکان پذیر شود.»وی با بیان این نکته که هرچند آینده قابل پیش بینی است؛ اما درسا منتظر نمیماند و آن را میسازد، تصریح کرد: «ابزارهای ساختن این آینده، «دیزاین»، «نوآوری» و «تکنولوژی» هستند و در درسا به دنبال ایجاد و یا پیاده سازی آنها هستیم.»وی در پایان یادآور شد: «مهم این است که ما دانش و آیندهی مد نظرمان را خودمان خلق میکنیم. ضمنا به خاطر این که باز تولید فرهنگ اصیل ایرانی یکی از اهداف درساست، ما به دنبال راههایی هستیم که در دپارتمانهای مختلف درسا خلق ارزش کنیم و همکاران ما تنها ذهنشان را به عملکرد کنونی خود محدود نکنند و نگاه شان فراتر از عملکرد حال آنها باشد.»فتحیه با ذکر این نکته که خود دستگاه پرینتر سه بعدی فناوری پیچیدهای نیست و ما نمیخواهیم به عنوان سازندهی پرینتر شناخته شویم گفت: «هدف ما از توجه به این دستگاه و تولید آن این بود که بتوانیم از ابزارهای روز دنیا استفاده کنیم و آن را وارد تفکر طراحی کشور کنیم؛ طوری که برای مشتری و حتی برای سازمان درسا ارزشهای تازه خلق کند و چون درسا پتانسیل تولید و بومیکردن این دستگاه را داشت، اقدام به ساخت آن کردیم»امیر دلبند، کارشناس دپارتمان مهندسی و سازندهی پرینتر سه بعدی درسا که این پروژه با ایده، طراحی و مهندسی او و سرمایهگذاری درسا شکل گرفت، درباره کارکرد این پرینتر توضیح داد: «ویژگی این دستگاه این است که به طراحان اجازه میدهد محصولات را در طرحها و اشکال مختلف و با حذف و اضافههای مورد نظر، در اندازهی کوچک، چند بار پرینت کرده و در نهایت بعد از تکمیل پروسه و به دست آمدن نسخهی کامل، پرینت نهایی در ابعاد واقعی تهیه شود.»وی با اشاره به فناروی این دستگاه گفت: «محصولی که خروجی این دستگاه است طول و عرض ۵۰ در ارتفاع ۷۰ است»لازم به ذکر است که درسا در چشم انداز خود برای جهانی شدن و همزمان با دههی چهارم فعالیت خود، این دهه را به عنوان دههی اندیشه نامگذاری کرده و تلاش میکند با خلاقیتها و نوآوریهایی که مبتنی بر دانش تیم درساست، با برندهای بینالمللی همگام شده و در این مسیر با پیادهسازی تفکر راهبری بین همکاران، آینده مورد نظر خود را خلق کند.دپارتمان طراحی و مهندسی درسا از جمله بخشهایی است که با عملکردی خلاقانه در راستای سیاست کلان درسا یعنی «خلق ارزش» و دیزاین حرکت میکند و امسال با هدف مذکور، تکنولوژی پرینت سه بعدی را با اهداف دقیقتر برای آینده، بومی سازی کرده است.
خواندن این مطلب 3 دقیقه زمان میبرد