تبلیغات بازرگانی: پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی ها با تاکید بر افزایش کیفیت تولیدات انتشاراتی مکتوب و دیجیتال برگزار شد.معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پانزدهمین جشنواره ملی انتشارت روابط عمومی که در تاریخ دوم دی ماه در محل سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد، با اشاره به تغییر کارکرد روابط عمومی ها دردنیای امروز به پاسخگویی به نیاز مخاطبان تاکید کرد.محمد خدادی معاون مطبوعاتی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی دراین مراسم به تغییر رویکرد روابط عمومی ها درجهت پاسخگویی به نیازو تقاضای مخاطب تاکید کرده و افزود: دوران انحصار اطلاعات پایان یافته و انتخاب اطلاعات توسط مخاطبان جایگزین آن شده و در این شرایط روابط عمومی ها باید اطلاعات متمایز و متفاوتی براساس تقاضای مخاطبان خود ارائه کنند که مزیت اتنخاب شدن توسط مخاطبان سازمان را داشته باشد.وی تصریح کرد: شرایط امروز شبیه هیچ زمان دیگری نیست و ربطی به گذشته ندارد و این تغییرات را باید به عنوان یک باور بپذیریم.وی با اشاره به نقش مهم ارتباط رسانه ها و روابط عموی ها درشرایط کنونی گفت: بزرگترین اشتباه روابط عمومی ها زمانی بود که در جایگاه رسانه قرار گرفتند و با ایجاد وبسایت های خبری درون سازمانی ارتباطات شان با رسانه ها محدود شد، در حالی که روابط عمومی باید بستر ارتباطی ایجاد کند و با واکاوی نظرات مخاطبان و انتقال به مدیریان سازمان در جهت پاسگخویی به نیاز آنها تلاش نماید.وی افزود ما با بحران "دانش، مهارت و صنعت" مواجه هستیم و دراین شرایط ماهیت روابط عمومی درسازمان ها به عنوان حلقه ی عملیات باید تغییر کند و نیاز به ارتباطات موثرتر با زینفعان سازمان بیش از هرزمان دیگری حس می شود و این موضوع نیز به فعالیت و ارتباط رسانه ای احتیاج دارد چراکه هر کارگزاری اگر فعالیت رسانه ای نداشته باشد ناچار حذف خواهد شد.وی تصریح کرد، درشرایط کنونی کارکردهای تبلیغاتی روابط عمومی ها باید به کارکرد تبیینی تغییر یافته و نقش شراکتی دراداره امورمختلف سازمان در رابطه با مخاطبان در نظرگرفته شود.خدادی افزود: کارکرد رسانه ای به دو بخش محتوا و مخاطب تقسیم شده که در دنیای کنونی زمان انحصار رسانه ای به پایان رسیده و انتخاب اطلاعات جایگزین آن شده است. به شکلی که این مخاطبان رسانه ها هستند که محتوا یا همان اخبار و اطلاعات مورد نظرشان را انتخاب و پردازش یا بازنشر می کنند. فرماندهی جریان تولید محتوا باید توسط روابط عمومی ها انجام شود و دراین میان نقش شبکه های اجتماعی بسیار پررنگ است.در چین فضایی نباید شبکه های اجتماعی به عنوان رقیب رسانه قلمداد شود بلکه همه ی رسانه ها حتی رسانه های چاپی درکنارهم به ارائه ی "اطلاعات" که در کنار "اکسیژن" دو عنصر مهم ادامه زندگی در عصر حاضر است، می پردازد.دکتر حسین امامی رییس انجمن متخصصان روابط عمومی در این مراسم به نقش و جایگاه انتشارات در عصر دیجیتال اشاره کرده و افزود: در عصر کرونا شاهد پیشتازی ارتباطات دیجیتال در روابط عمومی ها بودیم.همچنین تاثیرات مهم شرایط کرونا بر فعالیت های روابط عمومی ها شامل: کاهش تعاملات اجتماعی، استفاده بیشتر از تکنولوژی که براساس تحقیقات انجام شده افزایش سرانه ی مطالعه به خصوص کتاب های صوتی که تقاضای دریافت آن ۶۰ درصد افزایش داشته است. درچنین شرایط تبلیغات در رسانه های چاپی کاهش یافته و درمقابل شاهد افزایش چشمگیر تبلیغات در رسانه های اجتماعی هستیم.وی درادامه با اشاره به کارکرد نشر موبایلی و آینده نگری که در روابط عمومی ها صورت گرفته افزود: با توجه به کمرنگ شدن ارتباطات چهره به چهره شاهد هستیم که نقش کلام در رسانه های اجتماعی پررنگ تر شود به عنوان نمونه گفتگوهای لایو دونفره درشبکه اجتماعی اینستاگرام مورد استقبال بیشتر قرارخواهد گرفت و انتشار پادکست ها و استفاده از قابلیت های توییتری دراین زمینه نیزبر همین منوال خواهد بود.وی به نیاز و اهمیت رتبه بندی سایت های متعدد خبری برای تسهیل کار روابط عمومی ها اشاره داشته و افزود: این ممیزی باید ازسوی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت بگیرد تا روابط عمومی ها در انتشار مطالب توسط این وب سایت ها امکان انتخاب سهل تری داشته باشند.لازم به ذکراست دراین مراسم آثار منتخب توسط هیات داوران پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی اعلام و جوایزی به آنها تعلق گرفت.
-tablighatbazargani.irمریم غضنفری