تبلیغات بازرگانی: «شاهین فاطمی مدیرعامل برند چرم درسا» و «رئیس شورای عالی برندها» در هفتمین همایش تقدیر و تجلیل از چهرههای ماندگار صنعت خردهفروشی و برندهای برتر مراکز خرید و مجتمعهای تجاری کشور که به همت موسسه تجارت طلایی برگزار شد، گفت: درسا از این پس به جای تولید محصول، سیستم عاملی به نام دال(دیزاین، دیجیتال، Operation System) را به مشتریانش تحویل خواهد داد. ما معتقدیم: دنیای آینده دیگر دنیای محصول نیست و اقرار میکنم که از صنعت برند بیرون خواهیم آمد. برند بخش و الزام یک صنعت است و دیگر نمیتوان گفت ما میخواهیم یک برند بسازیم. ما باید ارزش ویژهتری به دنیای جدید ارائه کنیم. تولید کیف و کفش باکیفیت، دیگر برای دنیای آینده جذاب نیست. ما باید چیز جدیدیتری که بر حسب هرم مازلو انگیزههای درونی افراد را تحریک و آنها را خوشحال میکند به آنها بدهیم. شاید کسی در این جمع بگوید: ما باید اول کیفیت محصولات خود را درست کنیم و سپس به سراغ گامهای بعدی برویم. بله ما میدانیم، کیفیتمان ایراداتی دارد. کیفیت فقط خاص ما نیست و بسیاری از برندهای بزرگ جهان با این موضوع مشکل دارند.ما آنقدر اعتمادبنفسمان پایین آمده که فکر میکنیم باید همه چیز را درست کنیم تا گامی به جلو برداریم. ما شاهد بودیم، یکی از موبایلهای اپل با کلی ایراد به بازار ارائه شد. در مورد برندهای دیگر نیز میتوان چنین مثالهایی را آورد. چنین برندهایی با یک عذرخواهی مسیر خود را ادامه دادند. چرا کسب وکارهای ایرانی فکر میکنند؛ همچنان باید در عصر صنعتی بمانند و مابقی را تماشا کنند؟ درست است که ما در عصر صنعتی هم مشکلاتی داشتیم اما چه بخواهیم و چه نخواهیم وارد عصر ارتباطات شدهایم و باید مانند این عصر فکر بکنیم. موضوعی که در مورد درسا مطرح کردم، مسئولیت من، همکاران و شرکا و… را سنگینتر خواهد کرد. امیدواریم بتوانیم حداقل تا سه سال آینده برای این صنعت دستاوردی داشته باشیم. حال این سئوال مطرح است که چرا درسا چنین مسیری را در پیش گرفته است؟ چون در چند سال اخیر مبحثی تحت عنوان سازمانهای دوسوتوان در دنیا مطرح شده است.سازمانهای دوسو توان و آینده درسا؟سازمانهای دوسو توان قابلیت ویژهای را در خود پرورش میدهند. در این قابلیت آنها علاوه بر وظایف تولید محصول باکیفیت ، اجرای درست سیستم مارکتینگ و… وظیفه دارند به آینده سازمان، کشور و اتفاقات رخ داده در جهان نیز فکر کنند. سازمانها باید دوسوتوان باشند، اگر نباشند از بین خواهند رفت. در حال حاضر شرکتهای پلتفرمی جای شرکتهای سنتی را گرفتهاند. برهمین اساس اگر ما فکر کنیم که باید اول مشکلات مختلف را حل و سپس رو به جلو حرکت کنیم، یک روز صبح بلند شده و میبینیم رقبای که قبلا وجود نداشته و ما به آنها فکر نکرده بودیم جای ما را در بازار گرفتهاند. رقبای ما کسب وکارهای نوظهوری هستند که هر روز در حال شکل گیری هستند. کسب وکارهای نوظهوری که ما باورشان نداشتیم اما روز به روز سهم زیادی از بازار و مصرف کنندگان را از آن خود میکنند. آنها علاوه بر سهم گیری، در حال عاشق کردن مشتریانشان هم هستند. در عصر ارتباطات چه بخواهیم و چه نخواهیم وارد بازی باید بشویم و نمیتوانیم مقاومت کنیم. در چنین عصری اطلاعات استخراج و ما در حال هدایت شدن هستیم. در واقع دیگر اطلاعات ارزشی ندارد و مدیریت اطلاعات است که حرف اول را میزند. دیگر سیستمها به جای افراد تصمیم میگیرند و افراد گوش میکنند. جیکوب مورگان که مقالات آن در مورد سیستمهای پیشران همچنان مورد توجه است، میگوید: آینده آن چیزی نیست که برای افراد اتفاق میافتد، آینده پدیدهایست که خلق میشود.درسا به زودی شرکتی نخواهد داشتنیروهای پیشران، سازمانهای آینده و محصول آینده چند مبحث دیگریست که درباره آنها صحبت خواهم کرد. نیروهای پیشران مجموعه اتفاقاتی هستند که براساس اتفاقات زمینی، گرمایشی، تکنولوژی و… رخ میدهند. اتفاقاتی که باعث میشوند، جریانهای جدیدی در دنیا بوجود بیایند. این جریانها مسیرهای آینده بیست ساله یک اتفاق را در دنیا تغییر میدهند.این جریانات مرتبط به هیچ صنعتی نیستند و مافوق صنایع هستند. این جریانات ترندها را در دنیا بوجود میآورند. اگر ما بخواهیم سازمان پیشرانی داشته باشیم، حتما باید با نیروهای پیشران آشناییت داشته باشیم. در چنین شرایطی دیگر تغییرات دموگرافیک مفهوم اصلی خود را از دست میدهد.در این شرایط مغز و احساس افراد مهم است، سن، جنیست و… مفهومی ندارد.بلاک چینها دنیای ما را تسخیر کردهاند. دیگر شهر و روستا مفهوم خود را از دست داده است. با وجود اینترنت به زودی شهرنشینی به هم جا تسری پیدا میکند. باید مراقب تغییرات اقلیمی باشیم و نمیتوان گفت: چنین مواردی به ما مربوط نیست. دیگر نمیتوان از تجربیات دیگر استفاده کرد باید خودمان وارد میدان شده و تجربه کنیم.هر روز اتفاقات جدیدی میافتد، درسا به زودی هیچ شرکتی نخواهد داشت و به سمت مجازی بودن حرکت خواهد کرد. ما به خوبی میدانیم چنین کاری سخت است اما در حال تمرین کردن هستیم. ما برای اینکه در دنیای مجازی تاثیرگذار باشیم باید شناخت کاملی از آن داشته باشیم. فناوری بلاکچین و بازار ارزهای دیجیتال هر روز ویژگیهای جدیدی را معرفی میکند که یکی از این ویژگیها و امکانات NFT ها هستند که فرصتهای سود سازی به کسب وکارها معرفی میکنند. سازمانهای آینده اثر دیجیتال میفروشند و ما نیز چه بخواهیم و چه نخواهیم باید با آنها همگام شویم.
خواندن این مطلب 3 دقیقه زمان میبرد