تبلیغات بازرگانی: چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی های کشور در دو بخش رقابتی و آموزش در دو سطح ملی و استان ها، شامل کارگاه های تخصصی کاربردی با ۴ سخنران علمی و با رویکرد تولبد محتوای غنی برگزار شد.به گزارش تبلیغات بازرگانی این مراسم که با حضور اساتید دانشگاه، مدیران و کارشناسان روابط عمومی دستگاه ها، سازمان ها و نهادهای بخش های دولتی و غیر دولتی برگزار شد، دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با موضوع نشر دیجیتال، همچنین انواع نشر همه رسانه ای و چند رسانه ای شدن نشر روابط عمومی ها، مهدی باقریان رییس انجمن متخصصان روابط عمومی با موضوع گریز ناپذیری انجام تغییرات در روند برگزاری جشنواره با نگاهی به آثار و محصولات روابط عمومی ها در چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات، محمود مختاریان مدرس دانشگاه و رییس هیئت داوران چهاردهمین جشنواره با موضوع تایپوگرافی و کاربرد عملی آن در روابط عمومی با تاکید بر کتاب و پوستر، حسن بشیر استاد ارتباطات بین الملل دانشگاه امام صادق با موضوع تحلیل محتوا و نقش آن در برند سازی سازمان و مطالعه موردی نشریه پیام صادق و همچنین علی چراغ زاده مدرس دانشگاه با موضوع تاثیرات متقابل فرم و محتوا سخنرانی کردند.سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این پرسش که آیا می توان بطور عام گفت که همه فناوری ها نسبت مساوی و خنثی با همه فرهنگ ها دارند تصریح کرد: باید بین فناوری ها تفکیک قایل شد چرا که برخی از فناوری ها را با تسامح می توان حائز بعد جهانی و عام گرایانه قلمداد کرد که چگونگی آن، ارتباطی با فرهنگ و تفاوت های فرهنگی ندارد.وی در بخشی دیگر از سخنان خود به تبیین شرایط جدید روابط عمومی در پیوند ناگستنی با انواع نشر الکترونیک پرداخت و گفت: نشر الکترونیک بر پایه ی دیجیتال و توانایی خلق انواع محتوا و طراحی الگوریتم پیوند یکی با یکی، یک با همه و همه با همه، مناسب با اولویت ها و تقاضاهای متفاوت نمادی سازی و شخصی سازی محتوا را به همراه دارد.وی با تاکید بر لزوم باز مهندسی فهم معرفت شناسانه و ظرفیت در پی افزوده شدن نشر الکترونیک و دو فضایی شدن نشر تصریح کرد: نشر دیجیتال عرصه ای برای ورود همه به انواع نشر و چند رسانه ای شدن محتواست و پاسخ منطقی صنعت نشر به فناوری های نوظهور اطلاعاتی و ارتباطی قلمداد می شود.رییس انجمن متخصصان روابط عمومی نیز در تشریح نقاط ضعف و قوت روابط عمومی ها پس از بررسی آثار واصل شده به دبیرخانه چهاردهمین جشنواره، از فقدان برنامه ریزی در حوزه انتشارات، عدم استفاده مطلوب و مناسب از رسانه های دیجیتال و عدم تحلیل محتوای حرفه ای برای بررسی میزان اثربخشی پیام ها و محتوای تولیدی روابط عمومی ها خبر داد و خاطر نشان کرد: در گذشته اعتقاد بر این بود که محتوا، پادشاه است اما الان باید گفت محتوای چند رسانه ای، پادشاه است. بنابراین تولید و انتشار محصولات بصری جذاب مستلزم ورود به عصر “نمایش” محتواست و نباید صرفا به تولید و “بیان” نسخه های خبری سنتی بسنده کرد.باقریان در ادامه با طرح این پرسش که چرا “محتوای چند رسانه ای” تولید نمی کنیم؟، گفت: اگر متون خبری ما یک تیتر قوی داشته باشد و به آن تصاویر جذاب هم اضافه شود؛ یک نمودار و مقداری آمار و عدد و فیلم و اینفوگرافیک هم چاشنی اش بشود، قطعا محتوای خبری مان جذاب تر می شود؟ دکتر سید محسنی مدرس کارگاه وعضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی نیز در گفتگو با تبلیغات بازرگانی تصریح کرد هدف از برگزاری این جشنواره در بخش مکتوب و الکترونیک ارتقاء سطح کیفی تولید انتشارات روابط عمومی هاست تا از این طریق ضمن معرفی الگوهای برترو تقدیر از آنها، جامعه روابط عمومی با نمونه های موفق در حوزه های مطرح شده آشنا شود.وی تاکید کرد طی سالهای متمادی برپایی جشنوراه انتشارات روابط عمومی هدف این بوده که در کنار ابزارهای متعددد رسانه ای محتوای آنها نیز از قابلیت های لازم و انگیزشی جهت جذب مخاطبان برخوردار باشد و کنار طراحی خوب و گرافیک و سایر عوامل بصری متن و پیام ها غیر کلیشه ای و اثر گذار و منطبق با شرایط و خواست مخاطبان طراحی و ارائه شود. وی برگزاری دوره های آموزشی درحاشیه ی این جشنواره را که جهت آشنایی مدیران و دست اندر کاران این حرفه با تولید محتوای اثر بخش و مراحل و شکل و ساختار مناسب بوده را بر اساس مخاطب پژوهی و مخاسب سنجی اثر گذار عنوان کرد.دکتر ابطحی مدیر گروه مدیرت رسانه دانشگاه علوم تحقیقات دانشگاه آزاد نیز گفت: در فعالیتهای روابط عمومی و تبلیغات ما با انسانهایی سروکار داریم که تغییر می کنند و نیازها و خواسته هاشان نیز خواسته یا ناخواسته در حال تغییر است، ما برای پاسخ به این نیازها باید پیوسته مدیران و افراد شاغل دراین بخش ها را آموزش دهیم.در سالهای اخیر مباحث تازه ای در حوزه های آموزش مطرح است با عنوان علوم و فناوری ای شناختی که فهم ما را ازآنچه در فعالتیهای روابط عمومی تولید می شود تغییر داده است و زمانی می توانیم موفق باشیم که بدانیم مخاطب ما چه چیی نیاز دارد آموزش ببیند.وی در ادامه تصریح کرد در حوزه های روابط عمومی علوم تازه ای وارد شده که هوش مصنوعی از آن جمله است. این بخش در تولید محتوای روابط عمومی بسیار تاثیر گذار است چرا که به عنوان نمونه در حوزه خبرهای تولید شده تا چه حد احتمال واقعی یا غیر واقعی بودن آن صحت دارد.این جشنوراره با معرفی برگزیده گان به کار خود پایان داد.
tablighatbazargani.ir-مریم غضنفری