پژوهش

برترین آگهی‌های تلویزیونی معرفی می‌شوند

تبلیغات بازرگانی: "جشنواره آنلاین آگهی‌های برگزیده تلویزیونی ایران" با هدف انتخاب برترین آگهی­های تبلیغاتی تلویزیونی برگزار می­شود."شهرام شفائی" دبیر جشنواره "آگهی‌های برگزیده تلویزیونی " که برای دومین بار برگزار می‌شود، در گفتگو با" تبلیغات بازرگانی" تصریح کرد، یکی از مهمترین رویکردهای مد نظر برگزاری جشنواره مذکور که از این پس هر سه ماه یکبار برگزار خواهد شد؛ معرفی آثار شاخص و خلاقانه و تقدیر از عوامل اجرایی و سازندگان آنها است.وی با بیان اینکه دیده شدن و معرفی آثار برتر موجب دلگرمی و تشویق عوامل ساخت آگهی خواهد شد، افزود: برای انتخاب آگهی‌های برتر درحوزه­ ی تیزر تلویزیونی، هیات داوران متشکل از شش داور با تخصص و دانش علمی بالا و سالها تجربه ارزشمند حضور دارند که در کارگروه­‌های مختلف به داوری آثار می‌­پردازند.در مرحله نخست، کل آگهی‌های جدیدی که در طی دوره زمانی سه ماهه از شبکه های سراسری یک تا شش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده‌اند توسط هیات انتخاب که متشکل از سه داور می باشند مورد بازبینی قرار می‌گیرند و از میان آنها ، ۴۰ تا ۵۰ آگهی که از کیفیت و کمیت بالاتری برخوردار هستند انتخاب شده و وارد مرحله ارزیابی بر اساس شاخص‌ها می‌شوند.در مرحله بعد، آگهی‌ها بر اساس پنج شاخص استاندارد، مورد ارزیابی قرار می گیرند و امتیازی بین یک تا پنج برای هر شاخص دریافت می کنند که امتیاز یک کمترین و پنج بیشترین است با توجه به اینکه پنج شاخص تعریف شده است حداکثر امتیاز یک آگهی، بیست و پنج است که با در نظر گرفتن تعداد داوران حداکثر امتیاز یک آگهی ۱۵۰ است.بدین ترتیب، امتیاز آگهی‌ها مشخص می‌گردد و دوازده آگهی که بالاترین امتیاز را از داوران کسب کرده باشد به مرحله نهایی جشنواره و کسب تندیس وارد می شوند.دبیر دومین جشنواره انتخاب برترین آگهی‌های تلویزیونی افزود: مرحله نهایی و فینال جشنواره در دو گروه هیات داوران و مخاطبان مردمی برگزار می‌کند تا بدین وسیله هم نظر هیات داوران که کارشناسان و صاحب نظران صنعت تبلیغات هستند مشخص گردد و هم رادیو نظر فعالان صنعت و مخاطبان مردمی بدست آید.رای گیری در بخش مخاطبان مردمی از طریق وب سایت مدیا آرشیو و پنل رای دهی است که به همین منظور طراحی و آماده گردیده است. این پنل در زمان جشنواره فعال می‌شود و هر کاربر با ثبت نام رایگان می‌تواند در آن شرکت نماید و رای خود را به تیزر مورد نظر خود اختصاص دهد.رای گیری هیات داوران نیز از طریق جلسه حضوری و با شرکت تمام اعضا صورت می‌گیرد که در طی جلسه، دوازده آگهی برگزیده پخش و داوران در خصوص ویژگی‌های آنها بحث و گفتگو می نمایند تا در نهایت ۳ آگهی تلویزیونی برگزیده فصل را انتخاب نماینددر ادامه نیز گفتگویی با برخی از اعضای هیات داوران جشنواره داشتیم که شرح آن را درادامه این گزارش می خوانید:"امراله فرهادی " معلم دیزاین تبلیغات:ایجاد انگیزه برای تولید آگهی ­های خوش ساخت برپایی چنین رویدادی که در واقع نوعی مسابقه برا ی انتخاب آگهی ­هایی با کیفیت بصری و محتوایی و خلاقیت بیشتر است و معتقدم اصولاً چنین رویدادهایی به دلیل ایجاد انگیزه برای تولیدکنندگان و سفارش دهندگان می­‌تواند درتولید آگهی ­های خوش ساخت تاثیر گذار باشد و کیفیت آگهی‌ها در حوزه­ های مختلف تبلیغات ارتقاء پیدا کند.همچنین ارزشیابی و اهداء جوائز به آثاری که خلاقیت هنری و ارتباطی و جاذبه ­ی بصری بیشتری دارند، شرایط فراهم می‌کند این آگهی‌ها به عنوان یک اثر خوب تلقی شده و به عنوان مرجع در نظر گرفته شوند.همچنین بر پایی جشنواره آرشیو می­تواند در سالهای آینده با الگو برداری از فستیوال‌­های بین المللی که در نقاط مختلف جهان برپا می­‌شود، گسترده تر ودر سطح بالاتر برگزار شده و به داوری آگهی ها بپردازد.فرهادی در ادامه طیف متشکل از متخصصان متعدد در هیات داوران را ویژگی مهم این رویداد عنوان کرد و افزود اعضای هیات داوران با دارا بودن تخصص‌­های مختلف بدور از سوگیری و گرایش شخصی بر مبنای اصول حرفه­ای به انتخاب برترینها می­‌پردازند."علیرضا احمدی " فیلم ساز تبلیغاتی:ارزشیابی آگهی‌های تلویزیونی به شکل عادلانه و بدور از سوگیریاحمدی که سالها در این حوزه تجربه و تخصص ساخت آگهی­‌های تلویزیونی دارد و از اعضای هیات داوران است، نیز درمورد مهمترین هدف برگزاری جشنواره "آرشیو" گفت: در شرایط که هیچ گونه رفرنسی در حیطه ­ی ارزش گذاری­‌های آثار تبلیغاتی و آمار و اطلاعاتی نیز در حوزه­ ی میزان اثر گذاری آنها در دسترس نیست به اعتقاد من برپایی چنین رویدادهای می‌تواند راهی باشد برای ارزشیابی بدون سوگیری و عادلانه آگهی‌های تولید شده درحیطه ­ی تبلیغات تلویزیونی .البته اگر اینکار با همکاری و مدیریت سازمانهایی نظیر صدا و سیما و وزارت قرهنگ و ارشاد یا انجمن صنفی شرکت­های تبلیغاتی انجام می‌­شد شاید ضمانت اجرایی بیشتری داشت ولی در حد خود تاثیر گذار خواهد بود .اما من به عنوان فردی که از اواسط دهه­ ی هفتاد به عنوان قدیمی ترین تولید کنند آگهی‌های تلویزیونی در کشور حدود ۳۰ سال است که در این حوزه فعالیت دارم،معتقدم این حرکت شاید به تنهایی نتواند ضمانت اجرایی در مورد برخی رفتارها نظیر تولید اثار کپی شده یا بی کیفیت و غیر خلاق داشته باشد اما بخاطر رقابت که ایجاد می­ شود و حضور فعال شبکه­‌های اجتماعی در اطلاع­ رسانی بین افکارعمومی در صنعت تبلیغات تاثیر گذار و موثر باشد.از سویی طیف متشکل هیات داوران که از تخصص ­های مختلف انتخاب شده و گلچینی هستند از برترین­‌های صنعت تبلیغات به شکل بی طرفانه و بدون وابستگی به هیچ سازمان یا بخش برمبنای شاخص­های تخصصی آثار را مورد ارزیابی و سنجش قرار می­دهند.وی چالش اصلی این حوزه را رسانه فروشی عنوان کرد که مانع اصلی تولید آثار خلاق و اثر گذار شده است."شهرزاد چیت ساز"تحلیل گررفتار مصرف کننده و تحقیقات بازار:برپایی جشنواره امکان رقابت سالم و تکنیکی و علمی را بین آگهی های ساخته شده فراهم می­کندبه اعتقاد من افراد فعال در هر بخش علاقمند هستند که اثار و دستاوردهایشان دیده شده و در جایگاه مقایسه و ارزیابی قرارگیرد، در صنعت تبلیغات نیز اگر نتایج آگهی و اثرات آگهی ­های تبلیغاتی به شکل عدد و رقم در پیشبرد اهداف فروش یا شناساندن محصول ، بدرستی انجام پذیرد؛ باید قابل اندازه گیری و محسوس باشد. یعنی وقتی کمپینی برگزار می‌­شود تبلیغات و تیزر­های آن بر اساس چهارچوب ­های علمی و فنی تبلیغات اجرایی می­‌شود، اگر برنامه ریزی صحیحی برای آن انجام گرفته باشد،اثر بخشی آن نزد مخاطب قابل اندازه گیری خواهد بود .در واقع این شکل از ارزیابی که بر مبنای المانهای فنی و تکنیکی و تخصصی انجام می­‌شود این امکان را فراهم می­‌کند تا فعالان این بخش با ملاحظه ­ی مقایسه­ ی برپایه­ ی معیارهای علمی آثار در ساخت آکهی­‌ها تلاش بیشتری داشته تا بر مبنای معیار­های متناسب با چنین رویدادی به کار تولید آثار فاخرتر بپردازند.همچنین اعضای متشکل که بر مبنای المان ­ها‌ی استاندارد به داوری آثار می‌پردازند از طیف­‌های مختلفی تشیل شدند که این ویژگی مهم باعث می‌­شود اعضایی که در بخش­های مختلف ساخت یک آگهی مشارکت دارند به طور تخصصی در حیطه ­ی داوری نیز به مقایسه و ارزشیابی آثار پرداخته و دیدگاه جامعی در مقایسه آگهی‌ها ارائه کنند و هر چه طیف اعضای هیات داوران تخصصی‌تر باشد جزییات بیشتری مورد تحلیل قرار می­‌گیرد."امیرعلی آقایاری"کوچ کسب و کار:جشنواره بستر سازارتقاء سلیقه و خواست مخاطب و تولید کنندهاز دیگر اعضای هیات داوران جشنواره آرشیو با ابیان اینکه برپایی چنین رویدادهایی می‌­تواند بستر ساز ارتقائ سلیقه و خواست مخاطب و تولید کننده را فراهم کند افزود: با توجه به طیف گسترده و متنوع اعضای تشکیل دهنده­ ی هیات داوران هر پنج معیار در نظر گرفته شده برا ی ارزشیابی آگهی‌­های انتخاب شده ، به نوعی به پالایش آثار از دیدگاه‌های کاملاً متفاوت اعضاء می پردازد که اگر جشنواره را به عنون مرجع پالایش آگهی ها در نظر بگیریم، تولید کننده و همچنین سفارش دهنده آثار فرصت دارند در رسانه‌ها خودشان را با این معیارها متناسب کنند.در واقع برپایی این جشنواره می‌­تواند یک شروع در صنعت تبلیغات باشد.وی در مورد پنج معیار انتخاب و ارزش گذاری آثار اظهار داشت، معیار اصالت به موضوع تازه بودن و عدم کپی برداری موضوع آگهی مربوط است و معیار موضوع کلی است که باید دربردارنده‌­ی یک مزیت کلی باشد تا مخاطب درک درستی از آن داشته باشد.جزئیات ساخت نیز به تکنیک کار مرتبط است و در مرحله­ چهارم معیار خلاقیت و تازگی و درنهایت پنجمین معیار اثر بخشی تجاری و جلب نظر مخاطب است که د ر ارزشیابی ها مد نظرقرارگرفته است.لازم به ذکر است، جشنواره وارد مرحله رای گیری مردمی شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا