تبلیغات بازرگانی : استارتاپها در شرایط اقتصادی حال حاضر رشد قابل توجهای داشته و هر روز در حوزهای جدید یکی از آنها شروع به فعالیت میکند. باگت، پلتفرم تست مبتنی بر همکاری و مشارکت جمعی است که چندیست شروع به فعالیت کردهاست. تبلیغات بازرگانی؛ به منظور دریافت اطلاعات بیشتر درباره این استارتاپ گفتگویی با حمیدرضا قاضی مقدم هم بنیانگذار باگت داشته که در ادامه میخوانید.ایده این استارتاپ چگونه شکل گرفته و چه نیازی در جامعه شما را ترغیب به انجام چنین کاری کرده است؟حقیقت ماجرا این است که به سبب حوزه فعالیتمان و اطلاع از اخبار و رویدادهای مرتبط با فعالیتهای استارتاپی و همکاری مستقیم با برخی از استارتاپها، همیشه به دنبال تحلیل اتفاقات و فضای کسبوکاری بودیم و در این بین، به ایدههای مختلفی هم برای راهاندازی یک کسب و کار نوپای شخصی میرسیدیم. با این حال به خاطر درگیر بودن با فضای عملیات بسیاری از این موارد و آیندهای واقعبینانه و حتی تاحدودی بدبینانه که برای ایده های مختلف خودمان حدس میزدیم، از پرداختن جدی به آنها منصرف میشدیم. تا این که بین ایدههای مختلفی که در ذهنمان شکل گرفته بود، ایده ارائه خدمات تست اپلیکیشن مبتنی بر همکاری جمعی به ذهنمان خطور کرد. این ایده از هر جهت با بقیه ایده ها متفاوت بود، چرا که هم مساله روز بسیاری از کسب وکارهای مبتنی بر اپلیکیشن و وبسایت بود، هم بطور جدی به این حوزه پرداخته نشده بود، هم یک رکن اصلی ایده یعنی برخورداری از افراد علاقمند به این حوزه به شدت قوی و در دسترس بود. مضافا این که باز هم به سبب فعالیت در این حوزه (کسب و کارهای مبتنی بر اپلیکیشن) ارزش ارائه چنین خدماتی را هم به عنوان یک کاربر و هم به عنوان یک توسعه دهنده سرویس میدانستیم و به کرات از محل نبود چنین سرویسی دچار ضرر شده بودیم.باگت کیست و چه اهدافی را دنبال میکند؟باگت، یک پلتفرم تست مبتنی بر همکاری و مشارکت جمعی است، به این معنا که بواسطه طراحی مدل کسب و کارش از یکسو این امکان را برای صاحبان کسب و کارهای مبتنی بر اپلیکیشن و وبسایت و وب سرویس فراهم میکند تا قبل از عرضه و فعالسازی خدمات خود تا حد ممکن از عدم وجود هرگونه باگ و ایرادی که روند کسب وکارشان و تجربه استفاده کاربر از سرویس آنها را مختل میکند، اطمینان یابند و از سوی دیگر، با تکیه بر ظرفیت بسیار بالای کاربران علاقمند به فعالیت و کسب درآمد سالم و سازنده، این امکان را فراهم میآورد تا افراد متعددی در طیف گستردهای از دانش و توان تخصصی تست، بتوانند ضمن شرکت در رقابتی جذاب، به هدایا و درآمدهایی جنبی نیز دست یابند. در واقع تلاشمان این بوده تا ظرفیتهای حوزه کاربری را نیز به نحو مناسبی شکوفا کرده و در جهت منافع هر دو طرف (هم کسب و کار و هم کاربر) ارتقا دهیم.مشتریان چرا باید به سراغ باگت آمده و از آن استفاده کنند؟همانطور که پیشتر هم عنوان شد، به دلایل مختلفی از جمله بروز ایرادهای ظاهری (واسط کاربری)، نقص در عملکرد قابلیتهای سرویس، احتمال وجود دسترسیهای غیرمجاز کاربران خاص به اطلاعات محرمانه، امکان دور زدن عملکردهای سرویس و اقدام به رفتارهای کلاهبردارانه، ممکن است ارائه خدمات مبتنی بر اپلیکیشن و یا وبسایت مختل شود و تجربه کاربری نامناسبی را برای کاربر و یا توسعهدهنده رقم بزند. این موضوع سبب خواهد شد تا علاوه بر وازدگی کاربر نسبت به استفاده از سرویس مورد نظر، این نارضایتی به روش های مختلفی به اطلاع سایر کاربران هم برسد و آنان را از استفاده از این سرویسها منصرف سازد. از سوی دیگر عدم توجه به این باگها میتواند آسیبهای مالی و اعتباری زیادی را متوجه فرد یا شرکت توسعهدهنده سرویس نماید. ما در باگت این امکان را برای مشتریان (کسب وکارها و استارتاپهای مبتنی بر اپلیکیشن و وبسایت) فراهم میکنیم تا قبل از عرضه و لانچ رسمی سرویس خودشان، تا حد ممکن بسیاری از ایرادات و باگهای محتمل را شناسایی کرده و با خیال راحتتری محصول خود را در اختیار کاربران واقعی قرار دهند. این موضوع درنهایت سبب خواهد شد تا تجربه کاربری رضایتبخشی نزد کاربران شکل گرفته و به تبع آن، میزان استفاده از سرویس و تعداد کاربران آن سرویس با سرعت بیشتری افزایش یابد و این موضوع نیز تحقق هرچه سریعتر اهداف درآمدی مجموعهها را به همراه خواهد داشت.باگت چه گروه مخاطبانی را شامل شده است؟خدمات تست باگت برای هر محصول نرم افزاری مورد استفاده کاربران، قابل ارائه خواهد بود. به عنوان نمونه ای از این سرویسها میتوان به اپلیکیشنهای کاربردی تلفن همراه (اندروید و iOS)، بازیهای کامپیوتری، سایتهای شرکتی و کسب وکاری، فروشگاههای آنلاین و نرم افزارهای رایانهای اشاره کرد. گستره اندازه مشتریان بالقوه این سرویس نیز بسیار متنوع است؛ از تست نسخههای جدید اپلیکیشنهای با چند میلیون مخاطب بالقوه و بالفعل نظیر سرویسهای تاکسی و حملونقل اینترنتی، پیامرسانها و اپلیکیشنهای ویدئویی تا تست پیش از لانچ نسخه های جدید اپلیکیشن های کاربردی چندصدهزار و چند ده هزار کاربره که روزانه مورد استفاده کاربران متعددی قرار میگیرند. البته این همه ماجرا نیست و بسیاری از مخاطبان استفاده از سرویس باگت را مجموعه هایی تشکیل میدهند که اپلیکیشن آنها هنوز به بازار عرضه نشده و شناسایی و رفع باگ های احتمالی آن، منجر به جذب سریعتر و بیشتر کاربران خواهد شد.به نظرتان در این شرایط ناخوش اقتصادی باگت توانایی رشد را دارد؟به موضوع مهمی اشاره کردید. به هر حال مستقل از شرایط و وضعیت اقتصادی، راه اندازی هر کسب و کاری با ریسکها و حواشی متعددی همراه است و بطور ویژه، راه اندازی کسب و کارهای استارتاپی که یکی از ویژگیهای مشخصهاش ضرورت توجه زیاد و چابکی در اقدام است، در کنار ریسکهای اقتصادی با مسائل دیگری نیز همراه است. با این حال اساساً معتقدیم که ارائه سرویسی مثل باگت، بیش از آن که بر اساس نفعی یکجانبه و رو به داخل شکل گرفته باشد، در تلاش برای رساندن منفعتی به کسبوکارهاست و اتفاقاً طراحی مدل کسب و کاری باگت هم به نحوی شکل گرفته که موفقیتش در گروی موفقیت مستقیم مشتری است. به نظر می رسد بواسطه طراحی چنین ساز و کاری در سرویس باگت، نتیجه مستقیماً با توانایی ما در ارائه سرویسی درخور و مورد تقاضای بازار در ارتباط است. ما به ظرفیت بازار این حوزه اعتقاد داریم و مطمئنیم این سرویس از بستر مناسبی برای رشد برخوردار است. این که در این بین، چقدر باگت به نتیجه دلخواه ما میرسد، موضوعی است که تلاش و انرژی صرف شده از سوی من و سایر هم بنیانگذاران باگت آن را رقم می زند.برای راه اندازی چنین استارتاپی با چه چالش هایی روبرو بوده و هستید؟راه اندازی استارتاپی که از حداقل آینده جذابی برخوردار باشد به عوامل متعددی وابسته است. از یک سمت، اشتغال و دغدغههای جاری زندگی و تحصیلی من و سایر هم بنیانگذاران باگت رقیبی جدی برای هرگونه فعالیت استارتاپی محسوب میشد و از سوی دیگر، شکلگیری محوریت کسب و کار باگت بر اساس ایدهای ناب، ریسک و مخاطرهای جدی به شمار میرفت. تلاش برای عبور موفقیتآمیز از این مرحله (دوران کودکی سرویس) و تکمیل سبد خدمات و ارزشهای پیشنهادی هم از موضوعات و دغدغههای جدی فراروی تیم بود که البته با برخورداری از روحیه چالشطلبی دوستان که اساس فعالیت استارتاپی است، بخش زیادی از این مسائل مرتفع شدند و بخش دیگری نیز به امید خدا و تلاش اعضا حل خواهند شد. به هر حال، مستقل از نتیجه، صرف پاگذاشتن در این مسیر هم برای ما و احتمالاً دیگر فعالان حوزه استارتاپی یادگیریها و آبدیدگیهایی به همراه داشته و خواهد داشت که سرمایه ارزشمندی برای همه فعالیتهای آتی دیگر محسوب می شود.tablighatbazargani.ir-نرگس فرجي
خواندن این مطلب 5 دقیقه زمان میبرد