تبلیغات بازرگانی: پس از بحران پیش آمده آژانس تبلیغاتی فورمایند (FourMind) تصمیم گرفت مجموعه وبینارهای FourMind AHEAD را در راستای مسئولیت اجتماعی خود برگزار و از افراد با تجربهای که اطلاعات دقیقی از بازار دارند، برای تبادل نظر و تجربه دعوت کند. این آژانس در هر کدام از وبینارها به بررسی بخشی از بحران پیش آمده پرداخته است. در یکی از وبینارها از هوتن هاشمی هم بنیانگذار گروه ردلاین دعوت شد. هاشمی چندی پیش با گروه ردلاین توانست نیازی از صنعت تبلیغات کشور را برطرف کند.وبینار مورد نظر با رهبری فرید شکریه مدیرعامل فورمایند به بررسی طوفانهای گذشته و کسانی که در عبور از آن موفق و یا ناموفق بودند، پرداخت.در ادامه هاشمی به سئوالات مطرح شد، پاسخ داد که میخوانید.به نظرتان در طوفان جدید پیش آمده چه کارهایی میتوان کرد؟هاشمی: قبل از برنامهریزی برای هر پروژه و یا برنامههایی باید متغیرهای ورودی را بررسی و سپس اقدام کنیم. چنین رویکردی را بارها در پروژهها و هنگام تحویل بریف از طرف مشتریان اجرا کردهایم. اما کرونا متغیرها را به هم زده و ما از اطلاع دقیقی از آنها نداریم. مهمترین نکته در طوفان حال حاضر که هیچ از آن نمیدانیم، جان سالم به در بردن است. طوفان حال حاضر با تمام طوفانهایی که ما بارها با آن مواجه شدهایم، فرق دارد. برای مثال: تمام فعالان بازار پس از اتفاقات سال گذشته میدانستند که ارز نوساناتی خواهد داشت. نوسانات ارز بر عملکرد بازار و یا کسب وکارها تاثیری مانند تعطیلی و یا از کار افتادن نداشت. اما کرونا فرق دارد، این اتفاق مانند طوفان و یا زلزلهای است که یک شبه وارد زندگی افراد شده است. در چنین طوفانی برخی از شاخههای درخت میافتد و شما باید تمام تلاش خود را بکنید که مانند شاخه محکمی برروی درخت بمانید. اگر توانستید بر روی درخت بمانید، مطمئنا قویتر از قبل خواهید بود. چون سیستمی که قبل از طوفان صد برگ را در برگرفته بود، حال پس از طوفان پنج برگ در آن باقی ماندهاند. بنابراین در مرحله اول باید از طوفان جان سالم به در ببرید. حال هر کسب وکاری برای جان سالم به در بردن از طوفان برنامهای را اجرا میکند. یکی نیروهایش را تعدیل میکند، دیگری کاهش هزینه دارد و… البته عملکرد کسب وکارها در چنین شرایطی بازخوردهای منفی نیز برای جامعه خواهد داشت. برای مثال: تعدیل نیروها منجر به افزایش بیکاری و پس از آن بزهکاری در جامعه خواهد شد. به نظرم خطرناکترین اثر کرونا همین بخش است. اینکه افرادی توانمند به دلیل مسائل موجود بیکار شوند و نتوانند هزینههای زندگی خود را تامین کنند.آیا میتوان فرصتهایی هم از دل این طوفان بدست آورد؟هاشمی: بله از دل هر طوفانی میتوان فرصتهایی را بدست آورد. معمولا کسب وکار در مواجه با طوفانها یا از بین رفته و یا با کشف فرصتهای جدید قویتر از قبل سر بیرون میآورند. البته امکان دارد برخی از فرصت طلبیها زرد و کثیف باشد و برخی دیگر هدفمند و با بررسی دقیق نیازهای بازار بدست آمده باشند. چنین رویکردی نگاه مثبتی ایجاد خواهد کرد و بهکسانی کهبه خود اعتماد دارند فرصت خواهد داد، با شیبصعودی پیشرفت کنند. در همین راستا شرایط پیش آمده آزمونی برای کسانی است که میخواهند خود را در شرایط سخت نیز بسنجند. البته چنین افرادی باید در نظر بگیرند که فقط توانایی و دانش برای اجرای کار کافی نیست. ب شروع کسب وکار شرایط دیگری هم میخواهد که شاید بسیاری از افراد آن را نداشته باشند.چقدر برای طراحی تغییرات پیش آمده از پیش بینیهای اقتصادی و فرهنگی بهره برداری میکنید؟هاشمی: قبل از شیوع ویروس در ایران سعی کردیم که ایران را با چین شبیه سازی و اتفاقات را با هم مقایسه کنیم. البته در این شبیه سازی نمیتوان امکانات مراکز خرید و تجاری چین را با ایران مقایسه کرد اما حداقل میتوانستیم بگوییم به زودی ایران نیز دچار کرونا خواهد شد. در نظر داشته باشید، پیشبینی شرایط سخت است و کسی نمیتوانند ادعا کند که آینده را کاملا پیش بینی کرده است. در این میان کسب وکارهای زیرساختی و کالاهای ضرروی مانند لبنیات، فولاد و… که کم ریسکتر هستند، راحتتر از مرحله عبور خواهند کرد.لازم به ذکر است: وبینار عبور از طوفان با پرسش و پاسخ حاضران به کار خود پایان داد.tablighatbazargani.ir- نرگس فرجی
خواندن این مطلب 3 دقیقه زمان میبرد